23 January 2010

Penerima Anugerah Sastera Negeri Melaka 2009




Malam Anugerah Sastera Negeri Melaka 2009 telahpun melabuhkan tirainya. Majlis yang dibuat secara gilang gemilang ini dihiasi dengan dendangan syair yang bertenaga siap dengan kumpulan muzik pengiring. Sesungguhnya ini merupakan langkah pertama dan katanya tahun hadapan lebih banyak kategori akan diperkenalkan sejajar dengan minat yang ditunjukkan oleh barisan kepimpinan Kerajaan Negeri Melaka.
Penerima Anugerah Sasterawan Negeri Melaka 2009 ialah Cikgu Mokhtar Yassin yang terkenal dengan sajak 'Sepasang Lembu Tua'. Beliau juga merupakan Ketua Satu, Ikatan Persuratan Melayu Melaka(IPM).
Penerima Anugerah Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 ialah Faisal Tehrani atau Mohd Faizal Bin Musa.Kampung asalnya ialah di tapak tol Simpang Empat, Alor Gajah. Terkenal dengan novel 1515 dan banyak lagi karya pelbagai genre yang diterbitkan serta dipentaskan. Kemenangan berganda juga apabila seminggu sebelum ini memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia.
Penerima Anugerah Tokoh Penulis Bukan Melayu Negeri Melaka 2009 ialah Cikgu Joseph Selvam. Beliau diwakili oleh isterinya( dalam gambar memakai sari). Banyak menulis sajak dalam bahasa Melayu dan Tamil.
Penerima Hadiah Galakan Penulis Remaja Negeri Melaka 2009 ialah Ilya Ireeza Binti Noor Zehan dan Muhammad Hasif Bin Mohd Jelani. Ilya sekarang pelajar tingkatan 5 di SMK Tinggi Perempuan Melaka manakala Hasif bersekolah di tingkatan 3 SMK Seri Tanjong, Melaka. Ilya telah menulis beberapa novel seperti Lala Zehan dan Serangga Lintah, Lala Zehan dan Penyeluk Saku Baquio, Lala Zehan dan Cik Siti Wan Kembang serta Lala Zehan dan Feri Berasap Langkawi. Hasif pula tokoh NILAM yang menghasilkan sebuah novel bertajuk 'Bagaikan Mimpi'.

No comments: