06 February 2013

Peluang Keemasan Buat Penulis Muda

Tawaran Menyertai Kembara Penulis Muda ke United Kingdom

10 Mar 2013 - London, United Kingdom Tawaran Menyertai Kembara Penulis Muda ke United Kingdom

SIARAN MEDIA

TAWARAN MENYERTAI KEMBARA PENULIS MUDA KE UNITED KINGDOM

Program 
Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom
Tarikh 
10-19 Mac 2013
Lokasi 
Sekitar Kota London, United Kingdom
Penganjur 
Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) dan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA)
Latar Belakang 
Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom yang akan diadakan pada Mac 2013 merupakan sebuah projek nasional bagi “membuka horizon minda” penulis muda melihat perkembangan dan situasi bidang penulisan serta kesusasteraan di dunia luar. Program ini penting bagi mengembangkan bakat penulisan melalui rakaman serta catatan yang diperoleh hasil daripada pandangan tentang kaedah serta apresiasi masyarakat luar terhadap bidang kebudayaan dan kesusasteraan.

Program ini akan dikendalikan oleh fasilitator yang dilantik oleh ITBM dan PENA, iaitu Encik Wan Ahmad Hulaimi bin Wan Mohd Ali atau juga dikenal sebagai Awang Goneng. Beliau yang menetap di London mempunyai pengalaman luas dalam bidang penulisan khususnya melalui penerbitan buku, media cetak dan juga media elektronik (blog).

Dalam program kembara penulis ini, peserta akan bergerak dari satu tempat ke tempat lain yang pastinya turut menggerakkan secara aktif pada fizikal dan minda. Pengembaraan ini akan menghidangkan pemandangan baharu; pemandangan baharu di hadapan peserta serta di dalam diri mereka. Secara tidak langsung, pengembaraan ini akan membuka kepada penerokaan kata-kata yang baharu – yang diharapkan akan mengubah diri peserta dari segi penglihatan, pemikiran, penulisan, dan perjalanan hidup.
Peserta Kembara 
Kaedah pemilihan peserta adalah seperti berikut:
-        Remaja warganegara Malaysia yang berusia antara 17-30 tahun.
-        Peserta terbuka kepada 10 orang penulis muda yang telah terbukti kemampuannya menghasilkan tulisan yang baik. Peserta boleh terdiri daripada penulis sastera dan penulis ilmiah atau biografi (puisi, cerpen, novel, dan umum). Tidak hanya terhad kepada penulis kreatif.
-        Pernah menghasilkan karya yang disiarkan dalam mana-mana penerbitan. Salinan karya yang tersiar itu perlu diberikan kepada pihak ITBM untuk penilaian.
-        Peserta mampu memberikan komitmen untuk menghasilkan karya penulisan dalam tempoh masa 12 bulan selepas menyertai projek kembara ini.
-        Perlu lulus ujian dan temu duga yang dijalankan oleh ITBM.
-        Terhad kepada 10 peserta yang ditanggung sepenuhnya pengangkutan (kapal terbang Kuala Lumpur-London-Kuala Lumpur), penginapan di London dan makan minum (tidak termasuk perbelanjaan duit saku).
Cara Permohonan 
-        Permohonan boleh dibuat dengan memuat turun borang permohonan di laman sesawang www.itbm.com.my. (klik format word) (klik format PDF)
-        Tarikh tutup permohonan Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom pada 13 Februari 2013.


Sumber : ITBM

No comments: