16 June 2019

Dari KL Ke Seoul

Alhamdulillah syukur kepadaMu ya Allah kerana berkat limpah RahmatMu novel ini dapat diluncurkan. Novel remaja Dari KL Ke Seoul telah diterbitkan oleh Penerbit UTeM pada awal tahun 2019 iaitu betul-betul sebelum Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 di PWTC. Novel remaja ini ditulis berdasarkan pengalaman AR bersama keluarga ke Korea pada Disember 2012. Pengalaman ke Korea ini AR terjemahkan dalam bentuk penulisan kreatif. Banyak pengalanan ke Korea ini yang tidak boleh AR lupakan terutama sewaktu mendaki Mount Seorak dan ke Pulau Nami. Korea juga menjadi kegilaan remaja. Harapan AR apabila pembacs membaca novel ini akan memudahkan pembaca untuk mengembara ke Korea. Bokeh hubungi AR untuk mendapatkan biku ini dengan harga RM15. Selamat membaca dan selamat mengembara.

13 June 2019

Melancong Ke Turki




Kenapa ke Turki? Soalan yang sukar dijawab sebelum AR menjejakkan kaki ke bumiTurki selama 10 hari pada bulan Disember 2018. Kali ini pun pergi sendiri sahaja naik Emirate. Kenapa Turki? Sebab rasa kagum dengan Erdogan? Mungkin jugak. Turki juga merupakan tempat kelahiran Nabi Ibrahim AS!. Rasa seronok berku
njung ke Turki tak dapat digambarkan terutama apabila dapat berkunjung ke Muzium Tokapi di Istanbul. Di dalam muzium ini AR dapat saksikan tongkat Nabi Musa, pedang Nabi Daud, serban Nabi Yusof dan pelbagai khazanah berharga umat Islam. Kunjungan ke Turki umpama melawat negara Eropah tetapi beridentiti Islam. Makanan sungguh enak dan barangannya boleh tahan murah. AR berkesempatan berkunjung ke Busra. Hmm siap boleh bermain dengan salji( ingatkan nak melawat perkampungan tertua di BUSRA rupa-rupanya dia bawa main salji).
   
      Ada beberapa perkara yang nak AR kongsikan bagaimana nak dapatkan penjimatan wang sewaktu melawat Turki jikalau nak pergi sendiri
1. Carilah tiket kapal terbang yang menawarkan tambang semurah mungkin...jangan booking last minit sebaliknya rancang perjalanan anda. Seeloknya 6 bulan sebelum pergi tu dah boleh beli tiket. Jangan pergi hari Khamis atau Jumaat atau balik pada hari Ahad kerana biasanya  pada hari-hari ini tiket agak mahal(bersaing dengan mereka yang ada urusan penting yang nak gunakan kapal terbang yang sama) jadi belilah tiket untuk terbang pada hari selasa atau rabu dan pulang pada hari selasa atau rabu. Pandai-pandailah adjust dengan ahli keluarga anda.
2. Kalau ke Turki tidak perlu bawa rempah ratus bagai atau bawa macam-macam(ada tu siap bawa lesung batu dan periuk). Di Turki ini adalah syurga rempah ratus jadi anda boleh dapatkan segala barangan di pasar...beras pun ada jangan risau.
3. Dalam masa 6 bulan nak pergi tu semaklah kadar tukaran duit Turki(Lira). Tukarlah masa ia menguntungkan kita (sebab tu jangan tunggu saat akhir baru nak tukar). Kalau susah sangat pakailah mr google. AR selalu tukar di AEON Seremban sebab kadar tukarannya lebih menguntungkan kita berbanding di tempat lain. Tak silap saya di KL Remit Tingkat 2 JJ.
4. Jikalau pergi berkeluarga ni kenalah standby kad kredit untuk masa sesak sahaja (kalau boleh jangan gunakan sebab MAHAL...kad ni cekik darah macam along jugak. Kecualilah tuan puan tak kisah dengan kadar yang dikenakan). Tak ada kad pun susah jugak waktu sesak kannn.
5. Kalau ada duit mata wang asing pun boleh bawa sama. Tukar duit itu di negara destinasi anda. Selesaikan duit asing itu dulu sebelum gunakan RM jikalau tidak anda akan rugi.
6.Nak naik hot air baloon murah? anda booking hotel di Kapacodia dan suruh pemilik hotel itu bookingkan hot air baloon tu. Pemilik hotel biasanya amat mengenali pemilik hot air baloon dan mereka boleh dapatkan harga murah untuk anda....tapi lepas tu bagilah duit tip sikit pada pekerja dia yarabbbiiii punyalah mereka itu berterima kasih kepada anda macam nak peluk cium anda tau tak.
7. Makanan kat sini enak-enak tapi cara pekedai di gerai agak kasar (pada kita kasar tapi pada budaya dia biasa sahaja) jadi tengok dulu harganya sebelum terjah masuk makan.
8. Kalau nak naik kapal untuk berlayar kena tahu destinasi kapal tu dan ke mana dia nak tuju atau berhenti rehat. Kekadang destinasi akhir itulah menawarkan makanan yang murah dan menarik. (jangan salah turun nanti tak balik Istanbul tau)
9. Pandai-pandailah bawa diri di Istanbul. Kekadang ada orang yang terlalu peramah dengan anda rupanya dia nak tipu duit anda...ini memang ada sindiket di Istanbul.
10. Saya bernasib baik sebab berkenalan dengan sebuah keluarga (Isterinya orang Singapura dan suami dia Istanbul). Dialah yang ajar saya destinasi mana yang murah/menarik sepanjang berlayar menaiki kapal)

AR rasa sungguh seronok ke Istanbul. Memang hajat nak pergi lagi ke sini. Selain pemandangan yang sungguh-sungguh menarik, makanannya juga sangat sedap serta halal dan udaranya sungguh nyaman.



Hari baharu sinar baharu.

Alhamdulillah dapat semula buat capaian ke blog ini. InsyaAllah akan mula diaktifkan semula.

05 February 2018

Kunjungan sastera budaya GAPENA

Pada 2-4 Februari 2018, 32 orang wakil GAPENA diketuai Datuk Zainal Abidin Borhan telah membuat kunjungan sastera dan budaya ke Tanjungpinang, Indonesia. Kami telah diraikan dalam majlis makan malam di rumah Gabenor Riau. Majlis diserikan dengan persembahan oleh saudara Roslan Madun dengan Gurindam 12 yang begitu mengasyikkan tetamu.
Sabtu pagi kami ke Pulau Penyengat untuk melihat kesan tinggalan kerajaan melayu Riau dan yang paling utama untuk berkunjung ke perkuburan Raja Ali Haji yang telah mencipta Gurindam 12. Sesungguhnya lawatan ini amat mengesankan kerana disinilah hari-hari terakhir kerajaan melayu.
Pada sebelah petang kami menyaksikan acara bedah karya buku. Malamnya pula diadakan acara deklamasi sajak. AR sempat menulis sajak hasil ucapan Datuk Zainal Abidin sewaktu berucap di rumah Gabenor. Datuk menyatakan lawatan itu bagi mencari 'semangat' bagi perjuangan bahasa. Sesungguhnya lawatan ini amat besar maknanya dan begitu mengesankan. Tahniah GAPENA.


14 December 2017

Menukar Paradigma Untuk Kejayaan Gemilang

Dalam perjalanan ke Turki pada 11 Disember 2017, AR berkesempatan singgah di Dubai. Transit selama 7 jam jadi kenalah ambil kesempatan untuk melihat Dubai. AR keluar terminal 3 dan ambil metro (cuma rm4 sehala) ke Dubai Mall. Dari Terminal 3 kami melewati 13 stesyen sebelum sampai destinasi. Di situ juga terletaknya Burj Khalifa. Apa yang ingin diperkatakannoleh AR mengenai anjakkan paradigma. Bagaimana sebuah negara miskin mampu membuat pembangunan sebegini hebat. Padang pasir tandus jadi bangunan modern yang mampu menarik kedatangan peniaga dari serata dunia. Sebenarnya Malaysia punya negarawan unggul iaitu Dr Mahathir Muhammad. Idea Dr Mahathir boleh dibaca dalam Malay Dilema. Daripada negara membangun Dr Mahathir mampu mencetuskan idea menarik pelabur membina Projek Lebuh Raya Utara Selatan tanpa mengeluarkan duit kerajaan/rakyat. Dengan adanya PLUS ekonomi Malaysia berkembang pesat.

28 November 2017

Melayu Di Kota Bangkok

Pada 24 hingga 28 November 2017, AR berkesempatan berkunjung ke Kota Bangkok. AR terlibat sebagai peserta Pertemuan Dunia Melayu anjuran GAPENA, DUNIA MELAYU DUNIA ISLAM THAILAND dan UNIVERSITI KASIM BANDIT. Seramai 110 orang peserta dari Malaysia, Indonesia, Brunai dan Thailand terlibat dalam acara ini. Pertemuan ini diadakan bagi membincangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ASEAN menjelang 2050. Acara diadakan di Hotel Chaleena dan Universiti Kasim Bandit. Kenapa di Bangkok dan bukannya di Selatan Thailand seperti di Patani?. Rupanya terdapat banyak komuniti Melayu di Kota Bangkok. Kami juga melawat perkampungan Melayu. Melihat mereka yang dahaga untuk mengetahui tentang apa itu melayu dan untuk mengetahui dunia melayu di luar lingmungan dunia kampung mereka. Sesungguhnya perjalanan menyelusuri sejarah dan penempatan dan hubungan masyarakat melayu ini sungguh besar ertinya kepada AR. Terima kasih kepada  GAPENA, DR Fadhil, Dr Ramli dan mereka yang menjayakan program ini.

14 February 2017

Catatan Perjalanan Ke Tokyo

Pada 14 hingga 23 Disember lepas, AR berkesempatan ke Tokyo. Bercuti bersama keluarga sambil melihat budaya orang Tokyo. Kami menaiki Thai Airways. Jangan kata kami tak sayang negara dengan tidak menaiki pesawat MAS. Pasal selisih tambangnya lebih daripada seribu ringgit seorang jadi kalau didarab 5 orang....hmmm besar juga jumlah tu. Soal makanan halal di dalam pesawat jangan risau. Yang penting maklumkan sewaktu buat tempahan kita perlu makanan halal. Antara tempat yang kami kunjungi ialah stesyen keretapi Shibuya, Yokohama dan bermain ski di Gala Yuzawa.
Apa yang penting ingin dikongsikan di sini ialah soal sikap dan budaya orang Jepun. Benarlah kata orang untuk melihat budaya Islam kita kena pergi ke negara bukan Islam. Maksudnya kali ini tentulah ke Jepun.
Budaya orang Jepun
1. tandas bersih- mungkin lantai tandas kering (tidak basah) itu menandakan bersih bagi orang Jepun. Pantang mereka jikalau lantai tandas basah. Sebelum keluar dari pintu tandas mereka akan lihat ke belakang. Mereka hendak pastikan tandas itu bersih untuk digunakan oleh pengguna berikutnya. Masa turun dari kapal terbang di KLIA AR terserempak dengan orang Jepun yang naik penerbangan yang sama. Dalam keadaan tergesa-gesa dia pergi ke tandas di KLIA. Sampai di pintu tandas terus dia tak jadi masuk. Rupa-rupanya dia tak jadi masuk sebab tandas di KLIA itu lantainya basah. Mati hajatnya nak lepaskan hajat.
2. Masa- kita selalu melaungkan masa itu emas namun sekadar laungan sahaja. Tapi orang Jepun bersungguh-sungguh menghargai masa. Ciptaan teknologinya digerakkan supaya rakyat dapat  kenikmati masa berharga itu dengan semaksimum mungkin. Teknologi pembuatan kereta api dan stesyen keretapi serta sistem pengangkutan disepadukan agar rakyat tidak terbazir masa. Setiap saat amat berharga bagi mereka.
3. Kesihatan- selagi boleh berjalan mereka akan berjalan walaupun sudah bongkok 3! Mereka suka berjalan ke stesyen kereta api kecuali jikalau sudah terpaksa menggunakan kerusi roda(itupun bergerak sendiri tanpa bantuan orang lain). Berjalan dapat memastikan aliran darah bergerak lancar dan kita dapat menghirup udara segar.
4. Usah menganggu orang lain- dalam kereta api masing-masing buat hal masing-masing. Sesedap mana pun muzik itu cuma kita dengar sendiri. Tidak perlu kuatkan volume telefon untuk dikongsikan dengan orang lain. Orang lain perlu berehat atau menenangkan fikiran jadi usah ganggu orang lain.
5. Berbaik sangka- Jikalau anak kita umur 13 tahun tidak perlu kita kata umurnya 12 tahun. Jikalau kita kata 12 tahun semata-mata kerana nak dapatkan diskaun harga maka petugas itu tetap percaya anak kita itu umurnya 12 tahun kerana orang Jepun amat berbaik sangka (AR tak buat ya).
6. Ikut peraturan- jangan buang sampah....sungainya pun bersih. Tak ada tilam lama atau plastik sampah seperti di Sungai Gombak atau sungai-sungai di Malaysia!
Entah bilalah Malaysia hendak jadi seperti negara Jepun ni.