07 January 2016

Antologi Sejadah Rindu (KOMSAS Tingkatan 5)

Sajak Sejadah Rindu
(Karya Mohd Haikal Bin Aminuddin)
Maksud Setiap Rangkap Sajak

Rangkap 1:


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu

Maksud: Penyajak berdiam sambil bermunajat kepada Allah SWT sewaktu berada di atas sejadah. Beliau mengadu kepada yang Maha Esa sambil memuji kehebatan dan kebesaran Yang Maha  Agung. Dalam bermunajat itulah timbul satu persatu segala kesilapan dan kesalahan yang pernah penyajak lakukan. Sebelum ini jiwanya selalu tertutup untuk memikirkan kesalahannya yang lalu.
Rangkap 2:

Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
Kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Maksud: Dengan menggunakan segala pancaindera yang dikurniakan Tuhan, penyajak merayu agar Tuhan menunjukkan dia jalan ke arah kebenaran biarpun akur tentang segala kekurangan dirinya yang ada sebagai manusia biasa. Apa yang diharapkan agar segala taubatnya diterima sebelum beliau meninggal dunia.
Rangkap 3

Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.

Maksud: Penyajak menangis mengenangkan dosa-dosanya dan bertaubat dengan ikhlas sambil menyerahkan diri kepada Tuhan. Beliau menangis teresak-esak dalam suasana bening menyatakan keinsafan diri terhadap kesalahan lalu.
Rangkap 4:

Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.

Maksud: Keegoan diri penyajak musnah dan dia berasakan dirinya kosong. Penyajak memuji keagungan Tuhan di atas sejadahnya. Beliau memohon keampunan dengan sepenuh hati dengan penuh rasa takut hanya kepada Tuhan.

Rangkap 5

Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.
Maksud : Penyajak mengharapkan kepada Tuhan agar beliau menjadi hamba yang taat kepada perintahNya sepanjang hayat. Beliau juga berharap agar beliau tidak leka dengan kehidupan di dunia yang bersifat sementara.

01 January 2016

Catatan Percutian Ke Bali


Alhamdulillah pada 11 hingga 17 Disember lepas AR dan keluarga telah dapat bercuti ke Bali. Kami sekeluarga ke Bali tanpa menggunakan khidmat agensi pemandu pelancong almaklumlah percutian bajet. Oleh kerana nak berjimat maka kami pergi sendiri tanpa menggunakan khidmat agensi pelancongan. Tahun lepas pun kami ke Perth begitu juga. Begitu juga dengan percutian kami sebelum ini ke Osaka, Seoul, Melbourne, London dan Paris. Tapi kalau pergi umrah kami terpaksa menggunakan khidmat agensi pelancongan sebab Arab Saudi ni lain dari yang lain. Pun begitu ada juga kawan-kawan AR yang pergi umrah sendiri tanpa menggunakan khidmat agensi pelancongan.....ada berani?
Mulanya kami bercadang untuk ke negara bahagian selatan tapi sebab nilai mata wang ringgit yang menjunam maka terpaksa fikir banyak kami yang akhirnya kami memilih Bali. Kenapa Bali? Nanti anda akan dapat jawapannya.
Mulanya cuba jugak cari kapal terbang yang murah-murah untuk ke Bali. Cuba buka web MALINDO (macam tak mesra pengguna), AIRRASIA( banyak sangat bayaran tersembunyi), Singapura Airline(Mahal), JETSTAR (tarikh tak kena), Garuda (pun agak mahal) akhirnya kami memilih MAS. Harga yang ditawarkan oleh MAS biarpun lebih sedikit tapi kami agak berpuas hati kerana tiada caj tersembunyi. Caj tersembunyi yang dikenakan oleh beberapa syarikat penerbangan seolah-olah cuba memperbodohkan pengguna. Hmm berhati-hatilah.
Dek kerana terlalu sibuk dengan tugas dan NGO maka AR tak sempat nak rancang apa-apa. Dua minggu sebelum berangkat, AR telah menempah bilik hotel menggunakan AGODA. Kami memilih Kuta. Entahlah kenapa kami memilih Kuta. Mungkin sebab biasa dengar nama Kuta sedangkan ada banyak pantai peranginan di Bali. Tapi mujur jugak kami pilih Kuta. Harga semalam yang ditawarkan melalui Agoda RM150. Kami pilih 2 bilik. Ada juga anak saya cadangkan agar kami menginap di Lovina (tempat nak tengok dolphin) tapi tak jadi. Hal dolphin ni sebab kami nak balas dendam. Tahun lepas masa ke Perth kami kempunan nak tengok ikan dolphin di pantai Mandurah).
Sampai di Lapangan Terbang Denpasar hari sudah malam. Kami mengambil teksi Bluebird Innova (kereta besar) di dalam bangunan terminal. Harga ditawarkan 150 Ribu Rupiah. Saya cuba menawar (rupanya boleh dibuat tawar menawar). Akhirnya kami dapat 130 Ribu Rupiah. Tidak sampai 1 jam kami dah sampai ke Wina Holiday Villa, Kuta.
Malam itu kami makan di hotel kerana makanannya halal. "Kalau di luar kami tidak jamin halal, pak." Itulah kata-kata petugas hotel. Malam tu kami makan nasi goreng Wina (30 ribu rupiah). Airnya pulak ada air welcome drink....percuma. Kemudian dapat diskaun 10%. Malam tu kami berjalan di pantai Kuta. Pantainya agak tenang dalam kegelapan malam. Tak ramai orang di pantai malam itu. Terdengar jugak muzik liar sewaktu kami melintas jalan. Ohh patutlah sebab kami di Kuta rupa-rupanya. Malam itu kami tidur lena.
Esoknya kami bersarapan percuma di hotel. Kami bersarapan lewat sekitar jam 10.00pg. AR nasihatkan ahli keluarga AR supaya makan kenyang-kenyang kerana mahu berjalan sekitar Kuta almaklumlah makanan halal sukar diperoleh (itu dalam fikiran AR). Sebelum berjalan kami ingin lanjutkan tempahan bilik sebab tengok Kuta ni macam bagus aje. Rupa-rupanya nasib menyebelahi kami. Lovina tu senang cerita tak banyak tarikan cuma nak melihat dolphin sahaja. Bila kami nak tempah bilik di lobi, petugas tu kata semalam USD150. Kami terkejut manusia(bukan terkejut beruk). Tengok duit pun bukannya banyak sangat cuma sekadar cukup-cukup aje kalau dicampur-campur duit syiling hihihi. Kami kata Agoda bagi RM150 semalam. Jadi dia suruh kami gunakan khidmat Agoda. Lepas kami godek Agoda dapat harga RM140 jadi terus kami sambar (fuhhh selamat). Jadi itulah antara petua nak jimat waktu melancong.
Kami menaiki van hotel dan berjalan sekitar Kuta. Kami pergi window shopping di Matahari Mall. Harganya berpatutan. Jalan-jalan perut pun lapar. Nak makan apa? Ada pulak nasi padang. Itulah tempat kami makan. Kiranya Kuta ni lebih hebat dengan pelancong luar yang terlalu-lalu ramai. Sambil berjalan AR mula rencanakan apa yang nak dibuat dengan baki 6 hari lagi, tak kan hari hari nak mandi laut? Balik ke hotel kami naik teksi. Teksi tak mahu pakai argo(meter) jadi dia mintak RM10. Ok le tu. Petang tu kami mandi di pantai Kuta. Malamnya kami berjalan di jalan utama Kuta. Terlalu-lalu banyak hiburan dengan pub dan disko yang terlalu-lalu banyak. Mat saleh, mat negro, arab, India, Rusia, Jerman penuh di sini.....sesak.
Pagi esoknya hujan dan nampak gayanya hujan berterusan sampai ke petang......nak buat apa? Lalu tengah hari tu kami berlegar sekitar hotel. Ternampak iklan di lobi tentang pakej ditawarkan lalu kami berjumpa petugas di pejabatnya. Alhamdulillah pakej 3 hari dengan 3 perjalanan jauh itu berharga RM450! Rasanya terlalu murah.
Esoknya selepas sarapan kami berangkat jam 8.30 pagi. Kami ikut Uluwatu Nusa Dua Tour. Kami naik kereta Suzuki yang boleh memuatkan 8 orang sedangkan kami berenam termasuk pemandu kami. Pemandu kami agak peramah orangnya (nama tak ingat). Dia orang Bali (Emak Cina Bali, ayahnya Jawa). Kami ke Tanjong Benoa (sebab anak lelaki saya tak sabar-sabar nak scuba). Setelah dibuat tawar menawar akhirnya kami dapat 280 Ribu Rupiah untuk scuba 2 orang dan snorkling bagi 3 orang.
Rasanya tempat scuba tu tak lah bagus sangat sebab karangnya pun dah banyak rosak, ikan pun tak banyak yang menarik. Nemo pun jumpa seekor aje. Tioman lagi bagus.
Kemudian kami menaiki van bergerak ke sekitar bantai Tanjong Benoa. Pemandu kami tunggu van manakala kami pergi berenang di tepi laut. Dia dah suruh kami ke kanan tapi kami pergi ke kiri akhirnya kami termasuk ke kawasan larangan. Kawasan pantai untuk orang yang banyak duit. Laa memang tak tahu malu betul minah saleh ni! Ada ke patut dia tak pakai.... .
Kemudian kami dibawa melawat kawasan suci orang Bali (macam kuil jugak le) tapi tempatnya macam di 12 apostle di Melbourne. Awas ye monyetnya boleh tahan ganas tapi mujur juga kami tidak diusik.
Esoknya kami melawat Livina (Morning Dolphin Tour) untuk melihat dolphin. Kami bertolak jam 2.30 pagi. Pemandu kami memandu membelah kawasan Bali mengikut kawasan berbukit bukau dan berjurang dalam. Kecut jugak perut dibuatnya. Kami akhirnya terlelap membiarkan pemandu kami memandu. Dia kelihatan agak cekap jugak. Kami sampai di Livina jam 5.30 pagi. Kalau nak lihat dolphin kena tiba awal selewat-lewatnya jam 6.15 kalau tak nanti good bye. Lepas sembahyang subuh kami bertawar harga dapatlah 300 ribu rupiah untuk 5 orang. Nasib tak baik kaki saya terkena batu karang sewaktu nak naik bot. Lepas 20 minit berlayar baru kelihatan dolphin. Pehh banyak dan memang berbaloi. Kawasan pantai itu dijaga oleh penduduknya daripada pencerobohan sebab itu dolphin itu dapat dikekalkan.
 Selepas Lovina kami pergi mandi air panas (hot spring). Seronok mandi di situ. Selepas itu kami bertolak ke air terjun Gitgit (hmmm boleh lah). Hampir petang kami sampai di hotel. Esok kami nak berehat jadi kami tangguhkan perjalanan esoknya.
Anak lelaki tak sabar pulak nak rasa Surf board. Hujan pulak lebat dan akhirnya petang baru dapat ke pantai. Bertawar harga dengan orang Medan akhirnya dapat 70 ribu rupiah tambahan 100 ribu untuk harga juru latih. Dapat jugak anak AR belajar gunakan surf board. Ombak di pantai Kuta memang sesuai untuk mereka yang baru belajar bermain surf board.
Esoknya kami pergi ikut Kintamani Tour. Kami pergi ke Gunung Berapi Batul dan Agung (nak tunjukkan anak-anak tentang kawasan geografi gunung berapi. Kemudian kami melawat Tegallalang Rice Terrance sebelum berhenti di Taman Agro untuk melihat perusahaan kopi (termasuk kopi luwak). Petangnya kami sampai di Ubud tempat berjualan lukisan. Memang menakjubkan dan rasanya AR harus bermalam di situ untuk meninjau keseluruhan tempat (mungkin lain kali). AR beli 2 buah lukisan di sini.
Esoknya tibalah masa untuk berangkat. Pagi itu kami mandi di pantai dan anak-anak bermain surf board. Dapat harga 60 ribu rupiah untuk 2 surf board dengan orang Medan tu (sebab saya cuba cakap ikut loghat minangkabau).
Itulah pengalaman ke Bali. Untuk percutian bajet rendah rasanya berbaloi. Jangan lupa di Bali ni banyak makanan padang jadi usah terlalu takut untuk makan. Seperkara lagi. Orang Bali ni memang rupanya Melayu tapi agamanya Hindu jadi usah keliru.

28 December 2015

Pembentangan Kertas Kerja Di Batam, Indonesia Sempena Dialog Selatan

Pada 4 hingga 7 Disember, AR telah berkesempatan ke Batam. Pemergian ini atas tiket GAPENA untuk membentangkan kertas kerja sempena Hari Jadi Batam ke-186 tahun serta Dialog Selatan. Tajuk kertas kerja yang telah AR bentangkan ialah Hasil Penerbitan Ahli IPM Antara Tahun 2000-2015. Diam tak diam rupanya terdapat banyak hasil penulisan ahli IPM yang telah diterbitkan. Sukar juga untuk mengumpulkan karya ahli-ahli IPM dalam jangka masa 15 tahun namun berkat kerjasama yang telah diberikan oleh ahli IPM maka tugas sukar tersebut telah dapat dilaksanakan dengan baik. Hasilnya karya ahli IPM telah dapat diketengahkan dalam acara besar tersebut.
Sememangnya sambutan yang telah diberikan oleh warga Batam amat hebat. Rombongan ahli GAPENA serta ASAS 50 dari Singapura telah diraikan dengan gemilang. Malahan kami juga telah dibawa melawat ke sekitar kepulauan Batam seperti Perkampungan Rumah Tua Batam, Kenduri Seni Melayu (acara tarian rakyat sekitar kepulauan Sumatera selama 3 malam), Kompleks Pemakaman Nong Isa iaitu kawasan zuriat dan kerabat kerajaan Riau-Lingga serta batu besar tempat dikatakan Sang Nila Utama melihat Temasik(Singapura). Tidak dilupakan juga pusat beli belah Nagoya Hill yang amat besar sehingga rambang mata dibuatnya.
Sesungguhnya acara di Batam amat besar maknanya kepada AR sebagai penulis Melayu. Kita cuba menyusur akar bangsa Melayu. Melihat kepada ketamadunan awal bangsa Melayu sehingga mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa besar yang lain di dunia ini.

06 December 2015

KURSUS PENULISAN KREATIF REMAJA

sepanjang cuti sekolah ini AR telah mengadakan ceramah penulisan kreatif kepada 2 kumpulan remaja. Pertama kursus penulisan kreatif sempena cuti sekolah di Perpustakaan Jasin. Kedua kursus penulisan kreatif dan kerjaya penulis untuk pelakat USM
 Nampaknya kerjaya sebagai penulis ini telah mula menambat hati remaja kerana dikatakan menjanjikan pulangan yang baik. Semoga ilmu yang dikongsikan itu bermanfaat untuk semua demi masa depan anda.

22 October 2015

Ulasan Buku Things Fall Apart karya Chinua Achebe



Tajuk Novel : Terlerai Dan Berkecai (Things Fall Apart)
Penterjemah : Nazel Hashim Mohamad
Terbitan : Institut Terjemahan Dan Buku Malaysia (ITBM)
Tahun Terbitan : 2010
Bilangan Halaman : 249
“Kisah-kisah biasa yang diangkat menjadi sesuatu yang luar biasa,” itulah ungkapan yang dapat AR fikirkan apabila membaca novel Terlerai Dan Berkecai (Things Fall Apart) karya Chinua Achebe. Novel ini telah dialih bahasa ke bahasa Melayu oleh ITBM 2010. Penterjemahnya Nazel Hashim Mohamad.

Kisah kehidupan seharian sebuah puak di Afrika (mungkin Nigeria).  Okonkwo merupakan watak utama dalam novel ini punya 4 orang isteri. AR teringat sewaktu mengerjakan ibadat haji pada tahun 2011. Apabila berbual dengan sekumpulan 5 orang warga Nigeria yang mengerjakan haji, mereka dengan bangganya menyatakan setiap mereka (5 orang itu punya 3 hingga 4 orang isteri).

Okonkwo merupakan anak seorang petani biasa. Ayahnya seorang pemalas dan dianggap tiada taraf dalam kehidupan puaknya. Menyedari pandangan sinis masyarakat puaknya menyebabkan Okonkwo berusaha keras untuk membina imej yang baik dalam kehidupannya. Keberanian dan keperwiraan merupakan satu-satunya peluang yang ada lalu kelebihan ini digunakan oleh Okonkwo untuk menaikkan darjatnya pada pandangan masyarakat puaknya. Dia berjaya. Akhirnya dia beroleh kekayaan sehingga mampu punya banyak isteri. Hasil keladinya juga banyak dan makanan lebih daripada mencukupi untuk keluarganya.

Kedatangan agama kristian telah mula menyebabkan masyarakat puaknya berpecah. Masyarakat puak yang selama ini mendukung tinggi amalan nenek moyangnya telah diganggu gugat oleh orang putih yang datang menyebarkan agama kristian. Anak lelaki kesayangannya iaitu Nyowe yang diharap-harapkan untuk menggantikan kemasyurannya pada pandangan nasyarakat puak juga telah masuk kristian. Okonkwo merasakan suatu penghinaan apatah lagi darah dagingnya sendiri telah masuk kristian. Amat sukar mereka mematahkan kedatangan mubaligh kristian kerana mereka turut sama disokong oleh askar dan pemerintah orang putih. Lebih merumitkan lagi apabila ada antara pengganut kristian ini terdiri daripada pribumi yang bertindak lebih buruk daripada orang putih sendiri.

Pada akhir cerita Okonkwo membunuh orang suruhan mubaligh kristian. Menyedari akibat yang akan ditanggungnya, Okonkwo menggantung diri. Pesuruhjaya telah diminta oleh ahli puak menurunkan mayat Okonkwo (masyarakat puak tidak boleh menurunkannya kerana menyalahi peraturan puak dan hanya orang asing yang boleh berbuat begitu). Tambahan pula Okonkwo merupakan orang berdarjat dalam masyarakat puak itu jadi perlulah orang berdarjat seperti pesuruhjaya itu yang melakukannya.

Membaca novel ini seperti membaca kehidupan seharian masyarakat puak di Nigeria. Pengarang bijak menggunakan tempo yang laju sehingga pembaca rasa tidak sabar untuk mengikuti kesudahan cerita sehingga habis. Plot atau jalinan peristiwa dalam novel ini dihubungkan dengan begitu baik antara satu peristiwa dengan peristiwa yang lain. Kita dapat merasakan hubungan erat antara tema dan persoalan dalam karya ini dengan kehidupan masyarakat di Malaysia. Kita sama-sama dijajah. Penjajah menekan cara hidup dan agama yang nenek moyang kita anuti. Bezanya masyarakat kita mengamalkan ajaran Islam dan di Okonkwo mengamalkan cara hidup animisme nenek moyangnya. Di sini JWWW Birch dibunuh manakala di dalam novel  karya Chinua Achebe, dia terpaksa membunuh orang yang sebangsa dengan dia kerana bersekongkol dengan Inggeris. Begitulah sukarnya hidup di bawah kongkongan penjajah. Ini menuntut kita supaya lebih berhati-hati dalam berurusan dengan orang luar. Sekiranya pemerintah kita terjerat dengan perangkap yang sengaja dipasang maka tunggulah akibat buruk untuk anak cucu kita pada masa hadapan.

19 October 2015

Bicara Novel 7 Keturunan di KUIM

InsyaAllah jikalau tiada halangan Novel 7 Keturunan karya AR akan dibicarakan di KUIM pada 31 Oktober 2015. Novel ini akan dibicarakan oleh Tuan Nazmi Yaakub iaitu Editor Sastera Berita Harian.
Novel ini akan dibicarakan bersama 3 buah buku lain hasil karya penulis kawasan selatan. Peminat buku kreatif yang berminat dialu-alukan ke program tersebut. Program ini dijayakan oleh Ikatan Persuratan Melayu dengan kerjasama KUIM, DBP,ITBM dan PPJ sempena Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2015.

18 October 2015

Datuk Dr Zurina Hassan- Sasterawan Negara Ke-13


 
Biodata Datuk Dr, Zurina Hassan
 
Datuk Dr. Zurinah Hassan (13 Jun 1949 - ) merupakan salah seorang penyair dan tokoh sasterawan. Beliau dilahirkan di Bakar Bata, Alor Setar, Kedah, dan telah menghasilkan sebanyak 19 buku antologi sajak, antologi puisi, kajian sastera, autobiografi, memoir, antologi cerpen dan novel.

Zurinah Hassan pada mulanya mengarang puisi secara sembilan, sebelum memutuskan bagi meletak jawatan untuk memenuhi keinginan berkarya sepenuh masa yang selama ini terganggu akibat beban kerja.

Zurinah Hassan berkarya dan menghayati keindahan alam dalam bentuk tulisan sejak berusia 12 tahun lagi. Zurinah turut cuba mengetengahkan persoalan sejagat dalam tulisannya termasuk puisi mengenai gejala melepak di kalangan remaja pada tahun 1990-an. Zurinah turut menghasilkan sebuah buku Memoir Zurinah Hassan: Menjejak Puisi, penerbitan UKM

Zurinah Hassan dianugerahkan Darjah Setia Diraja Kedah (DSDK) sempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Kedah ke-86 pada 2014. Anugerah ini membawa gelaran Datuk. 

Beliau diumumkan sebagai tokoh Sasterawan Negara yang ke-13 pada 13 Oktober 2015. Ppemilihan Zurinah itu dibuat berdasarkan sumbangan besarnya melalui karya dan pemikirannya terhadap pengembangan sastera serta impak dalam penyebaran ilmu.

Pendidikan

Zurinah Hassan mendapat pendidikan formal awal di Sekolah Rendah Melayu Tikam Batu dan Sekolah Inggeris Sungai Layar, Sungai Petani, Kedah. Beliau meneruskan pendidikan menengahnya di Sekolah Menengah Convent Sungai Petani dan Sekolah Menengah Sultanah Asma, Alor Setar Kedah. 

Beliau melanjutkan pengajian di USM sehingga mendapat Ijazah Sarjana Muda Sastera pada tahun 1974. Pengajiannya dilanjutkan di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM dan berjaya mendapatkan Ijazah Sarjana Sastera pada tahun 2001. Beliau kemudian menyambung pengajian di peringkat Ijazah Doktor Falsafah di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya dan memperolehinya pada tahun 2008.

Karya

  1. Keputusan (Sajak)
  2. Sesekali Aku Menjauhkan Diri Dari Puisi.
  3. Tanjung Dawai
  4. Sungai Tiang
  5. Dari Gunung Jerai ke Pekan Rabu
  6. Kuala Lumpur
  7. Pantai Remis
  8. Bas Stand Kelang

Hasil penulisan

  1. Sasterawan negara Usman Awang : DBP, 2006.
  2. Salasilah : kumpulan puisi : DBP, 2005.
  3. Menjelang pemilihan : DBP, 2004.
  4. Memoir Zurinah Hassan : menjejak puisi : UKM, 2003.
  5. Pujangga tidak bernama : DBP, 1994.
  6. Oh, bulan! Oh, bintang! : Longman Malaysia, 1992.
  7. Meneruskan perjalanan : DBP, 1987
  8. Keberangkatan : DBP, 1985.

Pencapaian dan anugerah

  • Anugerah Tokoh Sasterawan Negara 2015
  • Anugerah Penulisan Asia Tenggara (S.E.A. Award) 2004
  • Hadiah Sastera 1984
  • Hadiah Kategori Buku
    1. Pujangga Tidak Bernama-Hadiah Sastera Perdana (1994/1995)
    2. Memoir Zurinah Hassan Menjejak Puisi - Hadiah Buku Perpustakaan Negara (2002/2004)
    3. Memoir Zurinah Hassan Menjejak Puisi - Hadiah Sastera Perdana (2002/203)
  • Hadiah-hadiah untuk karya-karya puisi, cerpen (eceran) Hadiah sastera Perdana
  • Hadiah Pertama Pertandingan Menulis Cerpen Berunsur Islam Jabatan Perdana Menteri 1984
  • Hadiah Utama Anugerah Puisi Putera, 1984

Terjemahan ke bahasa Rusia

Zurinah Hassan. Hidup dari jendela kereta api; Perkahwinan – Kata seorang perempuan. Diterjemahkan oleh Marina Eliseeva, Victor Pogadaev, Maria Boldireva. - Sumur di Ladang. Puisi Melayu Tradisional dan Moden. Penyunting B.B. Parnickel. Moscow: Persatuan Nusantara, 1996, hlm. 102-103.

  • Zurinah Hassan. Kota Melaka; Mencari Ruang; Kuala Lumpur; Menghadap ke pelabuhan. Diterjemahkan oleh Andrei Orlov. – Majalah Sastera Pereplet Rusia, 30 Mac 2004.
  • Zurinah Hassan. Catatan untuk Suami; Apabila kata-kata menjadi sebuah dosa. - Bertahta Di Atasnya. Puisi Penyair Malaysia dan Indonesia Dalam Terjemahan Victor Pogadaev. Moscow: Klyuch-C, 2009, hlm. 82-83.
  • Zurinah Hassan. Catatan untuk Suami; Apabila kata-kata menjadi sebuah dosa. Diterjamahkan oleh Victor Pogadaev. – Puisi Perempuan. Laman web Natalia Laidinen.
  • Zurinah Hassan. Menghadap Pelabuhan. Antologi dua bahasa. Diterjamahkan oleh Victor Pogadaev. Kuala Lumpur: ITBM, 2013.
                                                                                                              (Ubah suai dari wikipedia)