25 March 2010

Sumpahan Akibat Membaca



“Saya tiada masa untuk membaca!”
Itulah ayat yang selalu diucapkan. Itulah benteng yang selalu digunakan untuk menyelamatkan diri apabila soalan itu diajukan. Sebenarnya masa yang diberikan oleh Allah S.W.T selama 24 jam khusus untuk semua manusia. Kitalah yang menjadi pengurus masa itu. Sebagai pengurus masa maka kita menentukan apakah yang perlu diisikan sepanjang 24 jam. Membaca buku tidak semestinya harus dihabiskan sekali gus. Kita boleh membaca buku secara berperingkat-peringkat sama ada mengikut bab atau mengikut kesesuaian masa kita.
Sepanjang 6 hari berada di Indonesia, AR sempat menghabiskan 2 buah novel iaitu Bidadari Paderi dan Hafazan Doa Delilah. Gambar menunjukkan AR sedang membaca buku sewaktu berada di Lapangan Terbang Adi Sugipto, Jogjakarta. Biarpun sibuk dengan tugas sepanjang berada di sana tetapi AR tetap membawa novel. Walaupun dapat membaca 2 muka surat pada satu-satu waktu tetapi itu merupakan suatu kejayaan dalam proses pembacan pada pendapat AR (terutama dalam kesibukan bekerja). Novel Bidadari Paderi mengisahkan perjuangan kaum pribumi Indonesia di Kawasan Padang menentang penjajah Belanda (kebetulan televisyen Indonesia sibuk menyiarkan berita tentang pembunuhan pengganas di kawasan Aceh) sekitar tahun 1880. Novel Hafazan Doa Delilah membawa kita menyelami kesedihan dan penderitaan seorang kanak-kanak bernama Delilah yang kematian seluruh keluarga kecuali ayahnya dalam malapetaka tsunami yang melanda Aceh. Novel ini cuba mendidik kita untuk bersikap ikhlas dalam setiap perbuatan. Amat bagus sekiranya anak-anak kita dapat membaca novel ini.
Apa kaitannya dengan sumpahan akibat membaca? Usai membaca novel ini maka AR berada di dalam kecelaruan untuk meneruskan proses menulis novel (sekarang sedang menulis novel ke-8). Ini kerana apabila kita membaca novel lain sewaktu sedang menulis novel maka secara tidak langsung ini akan menyebabkan wujud suara-suara waswas. Bagaimana untuk atasi masalah ini? Adakah anda bersetuju dengan pendapat AR ini?

No comments: