10 July 2010

Manuskrip Dipulangkan Oleh Editor!

Punyalah penat....punyalah banyak masa yang terbuang akhirnya manuskrip itu dipulangkan semula oleh editor! Mungkin ini pasti akan menimbulkan kemarahan pada semua penulis. Hal yang sama juga berlaku kepada AR. Manuskrip novel CBDM yang telah ditulis hampir 4 bulan telah dipulangkan semula. Mana hendak letak muka! Tapi kita kena fikir positif.
Memanglah ibarat membuat rumah, buat rumah baru lebih senang berbanding hendak mengubahsuai rumah lama. Hal yang sama berlaku kepada novel CBDM. Apabila AR cuba membuat refleksi tentang apa yang telah dilakukan oleh AR maka AR dapat mengenalpasti kenapa hal ini terjadi,
a) AR menulis dalam keadaan tergesa-gesa.
b) masa AR telah banyak habis untuk mengambil dan menghantar anak yang akan menduduki UPSR pada tahun ini (keluar rumah jam 6.40, ambil anak jam 6.15, hantar anak jam 7.40 malam dan ambil anak jam 10.00 malam) ini menjadi rutin hampir setiap hari.
c) AR terus menulis tanpa sempat menghubungkan imej di dalam minda. Kebiasaannya AR ambil masa untuk termenung sambil memikirkan hubungan antara watak dan peristiwa yang akan ditulis nanti. Apabila tiada proses untuk termenung (kerana kesuntukan masa) maka ia ibarat penulisan tanpa berfikir maka ceritanya seperti bangunan yang dibuat tanpa pelan.
d) AR juga banyak membaca novel lain sewaktu proses penulisan berjalan dan ini secara tidak langsung menyebabkan seolah-olah AR terpengaruh dengan cara penulisan pengarang novel tersebut.

Biarpun manuskrip ini perlu dirombak semula namun AR akan cuba untuk memperbaikinya semula. Banyak masa yang telah dihabiskan untuk menulis novel ini dan banyak mesej yang ingin dibawakan oleh AR melalui novel ini. Sekali kita melangkah usah kita cepat melatah dan usah cepat mengundur diri. Maju dan terus maju.

No comments: