11 October 2010

BEGINIKAH BERAKHIRNYA MODAL INSAN KITA?

101010 mencatatkan tragedi menyayat hati apabila 12 orang terbunuh manakala 40 orang tercedera kebanyakannya parah. Tragedi ini berlaku di Lebuh Raya Utara Selatan di Simpang Empat, Alor Gajah. Klisenya ialah ‘kita akan membuat siasatan’ atau ‘pemandunya cuai’ atau ‘kita akan menguatkuasakan undang-undang’ atau ‘kita akan mencari punca’. Masalah kemalangan jalan raya ini sudah menjadi lumrah sehinggakan terlalu biasa berlaku di Malaysia. Agaknya tidak bolehkah kita adakan ‘Sehari tanpa kemalangan jalan raya’. Berita di dalam surat khabar kita setiap hari melaporkan kejadian kemalangan jalan raya. Kemalangan jalan raya yang meragut nyawa ini bakal menyebabkan hasrat negara untuk mencapai sasaran 70 juta penduduk akan terhalang. Pelaburan yang telah dibuat oleh kerajaan untuk menyediakan modal insan menjadi suatu benda yang sia-sia sahaja.
Tahukah kita berapakah kos yang terpaksa dikeluarkan oleh kerajaan untuk menyediakan modal insan ini? Seawal bayi di dalam kandungan kerajaan telah menyediakan juru rawat dan doktor terlatih untuk memastikan ibu dan bayi dalam kandungan sihat. Apabila bayi itu keluar sahaja maka bayi itu akan disambut oleh bidan terlatih kemudiannya bayi itu disuntik BCG dan beberapa sunyikan lain menyusul menjelang bayi itu membesar. Di alam persekolahan pula, kanak-kanak diberikan pendidikan percuma. Kerajaan menanggung gaji guru, pentadbiran dan segala kelengkapan sehinggalah pelajar ini ke pusat pengajian tinggi. Seorang rakyat Malaysia yang telah disediakan segala perbelanjaan dan pembiayaan bagi menghasilkan modal insan untuk membangunkan negara Malaysia tiba-tiba mati akibat kemalangan jalan raya. Maka sia-sialah sahaja segala perbelanjaan dan pembiayaan yang dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia. Impian kita untuk menikmati hasil modal insan ini membangunkan negara Malaysia dipersiakan dek kemalangan jalan raya yang sebenarnya boleh kita halang.
Kita ada pegawai JPJ, JKJR dan polis. Kita juga ada segala macam kemudahan pemantauan bertaraf dunia. Namun mengapakah kadar kemalangan ini meningkat? Adakah agensi yang dipertanggungjawabkan masih malu untuk mengaku akan kelemahan mereka? Kita sering melihat akan peralatan sofistikated yang dibeli bertujuan untuk mengatasi masalah ini tetapi kenapakah kita masih gagal? Pada AR kemalangan ini bukan sahaja disebabkan oleh kegagalan agensi yang terlibat tetapi kemalangan juga diakibatkan oleh faktor manusia.
Faktor manusia yang ingin disentuh oleh AR rasanya mungkin dipersetujui oleh pembaca budiman. AR selalu berulangalik antara Melaka ke KL menggunakan Lebuh Raya Utara Selatan. Jikalau melibatkan bas ekspres rasanya semua pembaca budiman alkamlum akan gelagat pemandu bas ekspres. Lihatlah cara bas ekspres dipandu iaitu dipandu secara melulu, laju, tanpa disiplin pemanduan, berbahaya dan seolah-olah merekalah raja di jalan raya! Katanya mereka mengejar masa. Faktor mengejar masa inilah puncanya. AR fikir pihak JPJ dan JKJR boleh memantau jadual perjalanan bas agar usah benarkan pengusaha terlalu mendesak pemandu untuk membawa bas dalam lingkungan yang melangkaui kemampuan pemandu itu. Sebab itulah ada dalam kalangan pemandu bas yang mengambil dadah, air daun ketum dan sebagainya bagi membolehkan mereka mendapat tenaga untuk menggalas beban yang diberikan oleh pengusaha bas. Jikalau juruterbang kapal terbang dikira pada berapa jam perjalanan mereka maka kenapakah kita tidak boleh meletakkan ukuran yang sama terhadap pemandu bas? Ini pasti akan dapat mengurangkan kadar kemalangan jalan raya akibat kecuaian manusia.
Faktor kedua melibatkan ganjaran. Pada fikiran AR, rakyat Malaysia telah banyak berkorban untuk pembangunan negara ini tetapi sayang ganjaran yang diperoleh masih kurang mencukupi. Menjelang pembentangan Bajet 2011 didapati terlalu banyak permintaan daripada peserta industri. Kita akur bahawa peserta industri di Malaysia berhak menyuarakan permintaan mereka tetapi dalam masa yang sama kerajaan juga haruslah melihat kebajikan dan upah yang diterima oleh pekerja di Malaysia. Apalah yang hendak dibanggakan dengan kemajuan yang dicapai oleh industri kita jikalau ini menyebabkan terjadinya punca kemalangan jalan raya! Pada AR mungkin ini ada kaitannya. Apabila kadar upah rendah dan ditambah dengan harga barangan yang semakin naik maka ini akan menimbulkan tekanan kepada pekerja. Apabila tekanan berlaku maka id, ego dan superego akan berperanan di dalam minda bawah sedar. Tanpa disedari, minda bawah sedar manusia berperanan mendorong tekanan diri untuk memandu secara laju, membuat aktiviti merempit serta melakukan aktiviti keganasan bagi melampias tekanan ini. Sebab itulah Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin iaitu Timbalan Menteri Kesihatan menyatakan 1:4 penduduk Malaysia menghadapi masalah kemurungan malahan Raja Nazrin Shah sendiri meminta agar rakyat negara ini meningkatkan kesedaran mengenai penyakit mental (Berita Harian, 16 Oktober 2010). Rasanya sudah tiba masanya untuk pihak kerajaan mengkaji masalah ini secara mendalam. Usah kita terlalu taksub mengejar pembangunan fizikal negara kita sehingga kita mengabaikan kesejahteraan rakyat jelata. Apalah gunanya kita berbangga dengan pencapaian negara yang menjulang ke langit andainya rakyat negara ini sendiri hidup merana tanpa disedari. Ingatlah, modal insan yang kita bina ini amat mahal harganya. Usah dipersiakan modal insan yang semahal ini.

No comments: