28 September 2010

HADIAH BUKU CERITA MENGGANTIKAN ANGPAU



Sambutan Hari Raya Aidilfitri masih lagi diadakan. Sana sini heboh orang kita mengadakan majlis rumah terbuka. Majlis rumah terbuka ini pun bukanlah salah satu daripada adat ataupun budaya turun temurun nenek moyang kita. Seingat AR, majlis rumah terbuka ini baru 13 tahun diperkenalkan. Sebelum ini kita bebas berkunjung ke rumah kenalan pada bulan Syawal dan sekarang ini kebebasan ini seakan sudah hilang. Risau jikalau pergi ke rumah kenalan takut-takut tuan rumah tidak bersedia sebab itulah kita lebih selesa berkunjung pada majlis rumah terbuka. Namun sesuatu yang harus difahami ialah baik tetamu ataupun pihak tuan rumah hendaklah menerima keadaan seadanya sahaja. Juadah pun usah diperumitkan sangat. Apa yang tuan rumah sediakan maka itulah yang dimakan oleh tetamu dan tuan rumah pula usah terlalu gusar akan hal menunya. Bukan juadah itu yang menjadi matlamat kunjungan tetapi matlamat untuk mengeratkan silaturahim itulah yang utama.
Pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini, AR telah membuat suatu kelainan. Pengunjung yang berkunjung ke rumah AR diberikan sebuah buku sebagai pengganti angpau. Tetamu cilik yang berkunjung tercengang kerana mereka tidak sangka mendapat buku. Apabila ditemu bual oleh AR tentang buku-buku cerita yang ada di dalam simpanan mereka ada pula yang mengeluh. “Ayah ada buku agama yang tebal-tebal di dalam almari tapi buku cerita untuk saya tidak ada di rumah.” Sedih AR mendengar keluhan tetamu cilik ini. Inilah mentaliti orang kita.
Terukir wajah girang pada muka tetamu-tetamu cilik ini apabila mendapat buku-buku cerita daripada AR. Apabila mereka dapat sahaja buku-buku ini maka mereka terus membacanya. Harapan AR semoga amalan memberi buku ini menjadi suatu adat atau budaya dalam kalangan masyarakat kita bagi menggantikan angpau suatu hari nanti, amin.

1 comment:

pnnorrish said...

idea yang bernas. Bagus.