10 March 2012

Perkampungan Penulis Muda Negeri Melaka 2012




Perkampungan Penulis Muda Negeri Melaka 2012 anjuran DBP/JPN Melaka telah berjaya diadakan pada 5-7 Mac 2012. Program ini telah diadakan di Beruang Hill Resort, Melaka. Program ini telah disertai 48 orang peserta yang terdiri daripada pelajar tingkatan 4-6 dari sekolah-sekolah negeri Melaka.
Selama tiga hari dua malam, para peserta telah dibimbing cara-cara menulis sajak dan cerpen. Penceramah bahagian sajak ialah Encik Azahar iaitu Munsyi Dewan dari Johor manakala bahagian cerpen penceramahnya ialah saya sendiri serta Tn Hj Rani. Selain itu peserta juga telah didedahkan dengan puisi tradisional (pembimbingnya ialah Puan Hjh Rohaya dan Puan Kamariah). Pada akhir kursus para peserta diwajibkan menghantar 3 buah sajak dan sebuah cerpen. Saya sendiri selaku penceramah bahagian cerpen berasa agak berpuas hati dengan mutu cerpen yang dihantar. Saya amat percaya bahawa ada dalam kalangan pelajar perkampungan ini yang akan menjadi penulis mapan suatu hari nanti.
Selain itu Pengarah DBP Wilayah Selatan telah sudi meluangkan masa untuk bersama-sama dengan peserta dari mula kursus hingga akhir malahan telah sudi untuk memberikan ceramah mengenai motivasi penulis. Beliau tidak kedekut untuk berkongsi pengalaman sebagai orang lama yang telah banyak berjasa dalam bidang editorial bahan sastera.
Harapan kami semoga peserta kursus dapat manafaatkan ilmu penulisan ini dan berjaya menjadi penulis yang berjaya suatu hari nanti, minsyaAllah.

No comments: