15 August 2013

Asal Nama Jelatang

Novel pertama saya bertajuk FELDA Bukit Jelatang yang diterbitkan oleh Studio Matra pada tahun 2004. Sebenarnya saya pun tidak tahu ada nama tempat di sekitar Alor Gajah bernama Kampung Jelatang. Sekitar tahun 2008 ada sebuah drama bertajuk Jelatang. Heboh kawan-kawan kata saya yang tulis skrip drama itu bersempena dengan tajuk novel saya. Semalam sewaktu saya pergi makan di sebuah kedai di pekan Alor Gajah saya tanya kedudukan kampung Jelatang. Pak cik itu pun tak tahu arah sebenar sehinggalah diberitahu oleh seorang pelanggan yang kebetulan makan di situ. Hakikatnya saya pilih nama jelatang bersempena dengan nama sebatang pokok di dalam hutan. Pokok itu boleh menyebabkan kita gatal jikalau dipegang batangnya dan ada juga yang kata jikalau kita lalu di bawah pokok jelatang tanpa memegang batangnya juga boleh menyebabkan gatal. Ini sebenarnya sebagai suatu kritikan kepada ahli masyarakat. Siapa yang makan cili dialah yang terasa pedasnya.

No comments: