10 October 2015

Sesi Perkongsian Menulis Novel


Bengkel Penulisan Novel yang dianjurkan oleh IPM telah dijayakan oleh Maria Kajiwa. Bengkel selama 3 hari 2 Malam ini telah dihadiri oleh 19 peserta dari Johor, Melaka, Kuala Lumpur malahan dari Pulau Pinang. Para peserta yang ingin mengikuti bengkel ini disyaratkan karya novel mereka belum pernah diterbitkan.  AR telah diundang untuk berkongsi pengalaman menulis novel bersama Zamidah Hashim. Dalam sesi ini AR telah berkongsi pengalaman menulis bersama para peserta. Selain itu AR juga berkongsi nasihat yang diberikan oleh Colin Forbes.

                   Nasihat Untuk Penulis Muda: Colin Forbes

    1.   Harus ada stamina untuk menjadi penulis yang berjaya.

2.   Tulis sesuatu pada setiap hari. Mungkin setengah jam pada setiap hari tetapi amat baik jikalau dapat menulis satu jam pada setiap hari.

3.   Berhenti menulis apabila lelah. Jikalau terus menulis, mungkin tidak akan menghasilkan sesuatu yang baik.

4.   Seorang penulis haruslah pandai mengawal diri dan mempunyai motivasi dan dapat memotivasikan diri sendiri.

5.   Sentiasa membawa buku catatan. Tulis sesuatu dalam buku catatan. Seorang penulis sentiasa menulis sepanjang waktu. Anda mengajar diri anda menulis dan memaksa diri anda menulis pada setiap hari. Fikirkan apa yang hendak dibicarakan dan difikirkan apa yang sedang berlaku, dan gunakan perkataan anda sendiri.

6.   Tentang gaya: Jangan membuang waktu untuk membina gaya atau style. Tulis dan tulis, seseorang akan membina gayanya sendiri.

No comments: