03 January 2010

Apa Yang Hendak Ditulis?


Sesuatu hasil penulisan yang hendak ditulis harus bertitiktolak daripada persoalan apa yang hendak ditulis. Biasanya kita kategorikan penyelesaiannya kepada dua bahagian iaitu fiksyen dan non fiksyen.
Kita mungkin ingin menulis rencana, komentar atau berita. Pastinya apa yang dituntut dalam penulisan ini ialah kebenaran. Suatu hal yang penting ialah kita haruslah faham akan cara penulisannya. Persoalan apa, bila, di mana, kenapa dan mengapa haruslah dijawab dalam menghasilkan sesebuah berita. Selain itu kita juga harus faham ke mana kita hendak hantar rencana, komentar atau berita yang telah ditulis nanti. Penerbit punya falsafah tersendiri. Cara mana penerbitan atau gaya penerbit harus diketahui oleh penulis agar penulisannya mudah diterbitkan.
Bagi menghasilkan cerpen, sajak atau novel maka penulis perlu tahu apa maksud cerpen, sajak ataupun novel terlebih dahulu. Cara mudah ialah membaca contoh cerpen. sajak atau novel bagi memahami genre tersebut. Jikalau menulis 10 halaman maka itu bukanlah novel namanya! Tapi usahlah kerana dek terlalu membaca teorinya sehingga berpuluh-puluh buku maka tidak sempat pulak menulis novel! Jikalau hendak menjadi pengkritik barulah kena baca berpuluh-puluh buku. Bacalah yang mudah-mudah dahulu mengikut kesesuaian tingkat dan minat kita. Membaca itu memanglah penting bagi persediaan menulis tetapi buat permulaan aktiviti menulis itulah yang menjadi keutamaannya. AR selalu ikuti kursus penulisan dan sering berjumpa mereka yang kata "Kursus sudah banyak diikuti, buku sudah banyak saya baca tetapi sampai sekarang satu buku pun tidak dapat tulis lagi." Hendak tahu kenapa? Sebabnya terlalu banyak membaca buku tentang teori menghasilkan buku sehingga hilang kepercayaan diri untuk menulis. Sewaktu AR di UPM dan UKM dahulu AR selalu perhatikan sindrom ini iaitu mereka yang berjaya menyiapkan tesis Master atau PhD nya cepat ialah mereka yang rajin dan berani menulis dan bukannya mereka yang rajin/berani bercakap!

No comments: