Ramai peminat puisi menghadapi masalah untuk memahami
sesebuah sajak. Berikut beberapa cara untuk anda memahami sajak yang anda
hadapi. Anda boleh menggunakan salah satu cara atau gabungan cara-cara ini
untuk mentafsir atau memahami apa yang cuba dibawakan oleh seseorang penyair
melalui cara yang disarankan Prof. Dr. Mursal Esten dalam bukunya Memahami Puisi.
1. 1. Lihat pada judul/tajuk sajak.
Lihat pada judul sajak dan itu dapat
memberikan gambaran tentang apa yang cuba dibawakan oleh penyair itu.
2. 2.
Perhatikan
kata-kata yang dominan (kata-kata yang sering diulang).
Kata-kata yang diulang sering menjadi
kata-kata yang dominan. Kata-kata terpilih itu akan dapat menggambarkan suasana
yang dominan terhadap sesebuah puisi. Dengan memerhatikan kata-kata yang
dominan itu akan terbuka pula kemungkinannya untuk anda memahami makna
keseluruhan puisi yang cuba anda fahami itu.
3. 3.
Hayati
makna konotatif (punya makna lain selain daripada makna yang tersurat)
Bahasa puisi merupakan bahasa yang melangkaui
batas maknanya yang biasa/lazim. Bahasanya juga melangkaui makna harfiah.
Bahasa konotatif digunakan sebagai cara untuk membentuk imej atau citra
tertentu dalam puisi itu. Makna konotatif dibentuk dengan menggunakan bahasa
kiasan (figure of speech). Bahasa kiasan termasuklah kiasan perbandingan
(metafofa, kiasan, personafikasi, analogi, perumpamaan), kiasan pertentangan
(ironi, hiperbola, litotes), dan kiasan pertautan (metanime, sinedoke,
eufemisme). Oleh kerana konotatif menjangkaui maknanya yang biasa maka berlaku
kemungkinan kita memahami sesuatu perkataan di dalam puisi itu dengan
bermacam-macam makna. Untuk tidak sampai menyesatkan kita maka kita kena
berpegang kepada makna konotatif yang umum. Dengan yang demikian makna
konotatif yang dipegang haruslah maknanya yang telah disepakati atau yang
paling mungkin berdasarkan hubungannya dengan kata, frasa atau kalimatnya yang
ada.
4. 4.
Cari
makna yang terungkap di dalam baris atau bait.
5. 5.
Kita
boleh memahami makna puisi itu melalui baris atau bait puisi.
Makna yang paling hampir adalah makna yang
sesuai dengan struktur bahasa.
Cuba perhatikan sajak karya Supardi ini,
Perahu Kertas
Waktu masih kanak-kanak kau membuat perahu
Kertas
dan kau layarkan di tepi kali; alirnya sangat
Tenang,
dan perahumu bergoyang menuju lautan
“Ia akan singgah di bandar-bandar besar,”
kata seorang
Lelaki
tua. Kau sangat gembira, pulang dengan
berbagai gambar warna-warni di kepala. Sejak
itu
kau pun menunggu kalau-kalau ada kabar dari
perahu yang tak pernah lepas dari rindumu
itu.
Akhirnya kau dengar juga pesan si tua itu,
Nuh,
katanya, “Telah
kupergunakan perahumu itu
dalam sebuah
banjir besar dan kini terdampar
di sebuah
bukit”.
Cuba perhatikan bait 3. Mengapa
Supardi menggunakan kata “itu” sesudah “Si Tua” kerana orang itu juga sudah
disebutnya dalam bait 2. Siapakah “si tua” itu? Si tua itu ialah Noh.
Berdasarkan struktur yang ada maka
“itu” sesudah “si tua”, dan “nuh” orangnya adalah sama. Oleh hal yang demikian
maka puisi Supardi ini dapatlah kita mengerti. Puisinya bermaksud ada seorang
lelaki yang arif akan alam kanak-kanak. Meskipun alam kanak-kanak dan fikiran
kanak-kanak itu sering dianggap sebagai berfikiran kosong namun fikiran
kanak-kanak juga harus dihargai. Jarang orang tua yang mahu hargai fikiran
seorang kanak-kanak. Tapi dalam puisi ini dunia kanak-kanak dan khayalan mereka
telah dihargai oleh seorang lelaki tua. Noh ialah seorang nabi. Perahu kertas
yang dibuat kanak-kanak itulah katanya yang ia pakai sewaktu ada banjir besar
yang melanda umat Nabi Noh dahulu. Oleh itu tanpa petunjuk daripada struktur
bahasa maka orang yang satu itu harus sahaja mengatakan ada tiga orang berbeza
dalam sajak itu (lelaki tua, si tua dan Nuh). Jika itulah anggapannya maka
maknanya juga sudah menjadi lain (sudah salah).
6. 6. Prosakan
puisi itu terlebih dahulu jika mahu mengetahui maksudnya.
Usaha memprosakan
ini hanya sekadar untuk menangkap maksudnya bukan untuk tujuan menikmati
keindahan sajak itu.
7. 7. Susur kepada siapa yang dimaksudkan kata ganti
yang ada dan siapa pula yang mengucapkan ayat yang ada di dalam tanda petik
( “ ...”jika ada tanda petik).
8. 8.
Lihat
antara baris dengan baris atau bait dengan bait.
Kadang kala jika
kita melihat antara satu baris dengan satu baris yang lain atau antara satu
bait dengan bait yang lain boleh membantu kita menemukan maksud sajak itu. Baris atau bait itu boleh membantuk satu
kesatuan makna. Cubalah lihat pertalian makna antara baris atau bait-bait
tersebut.
9.
9. Perhatikan
maknanya yang tersembunyi.
Sesebuah sajak
yang baik selalunya mempunyai makna tambahan dari apa yang tersurat. Makna
tambahan itu hanya mampu diperoleh setelah kita membaca dan memahami sajak itu.
Sesudah merenung dan melalui proses konsentrasi dan intensifikasi barulah kita
akan faham maksudnya.
10. Perhatikan
corak sajak itu.
Ada sajak yang
mementingkan unsur formal dan ada pula sajak yang lebih mementingkan unsur
puitis. Puisi yang mementingkan unsur formal akan terlihat dari segi penonjolan
rima, pola-pola baris (dengan suku kata yang relatifnya sama), dan baik.
Selalunya ini dapat dilihat pada puisi tradisional atau kepada penulis yang
terpengaruh dengan puisi tradisional.
Puisi yang
mementingkan unsur puitis tidak terikat dengan unsur formal. Tidak ada baris
malahan baitnya juga tiada. Puisi ini lebih mementingkan suasana puitis melalui
imej-imej yang diciptakan.
Contohnya sajak
ciptan Sitor Situmorang,
Gembala
Perasaan siapa tidak nyala
Melihat anak berlagu dendang
Seorang sahaja di tengah padang
Tiada berbaju buka kepala
Begini nasib anak gembala
Berteduh di bawah kayu nan rindang
Semenjak pagi meninggalkan kandang
Pulang ke rumah di senja kala
Jauh sedikit sesayup sampai
Terdengar olehku bunyi serunai
Melagukan alam nan moleh permai
Wahai gembala di segara hijau
Mendengar puputmu menurutkan kerbau
Maukah aku menurutkan dikau
(Sitor Situmorang).
111.
Setiap
tafsiran yang dibuat harus berdasarkan teks sajak itu.
Ini bermaksud
apapun tafsiran sajak itu maka tafsiran
maksudnya harus dapat dikembalikan kepada teks sajak itu. Kita harus dapat
menunjukkan mana perkataannya atau baris mana atau bait mana yang menjadi
sumber kepada tafsiran kita.
Kesimpulannya bahasa sajak memang
ambiguiti namun dalam mencari maksudnya kita tidak boleh membuat
sewenang-wenangnya. Dasarnya tetap dipegang kepada kata, baris ataupun bait
yang ada di dalam sajak itu.
No comments:
Post a Comment