22 December 2009

Mencari Melayu Singapura




Dua minggu lepas saya sekeluarga pergi ke suatu majlis perkahwinan di Tempinis, Singapura. Tanpa membawa peta, saya memandu kereta meredah lebuh raya di Singapura (itulah pertama kali memandu kereta di Singapura dan kali kedua ke Singapura). Saya hanya berpandukan kepada petunjuk yang diberikan oleh pegawai imigresyen Singapura dan sekeping kad undangan perkahwinan. Pegawai imigresyen itu mengaku keluarganya dari Tampin( pasti dia tergelak besar kalau tahu saya dari Masjid Tanah). Kami meredah lebuh raya dengan senang hati sehingga selamat sampai ke Tempinis. Majlis perkahwinan yang gilang gemilang diadakan siap dengan marhaban/berzanji diikuti dengan nyanyian (lagu 60an). Barulah saya terasa adanya saki baki keturunan saya di sana. Sebelah petang kami ke Geylang. Melihat kedai buku yang padat dengan pengunjung Melayu sungguh menyentuh perasaan saya. Esoknya saya ke Pulau Sentosa setelah sesat barat beberapa kali. Ini gara-gara perbezaan bahasa Melayu yang digunakan oleh saya dengan orang yang ditanya. Patutlah dua hari lepas sebuah kumpulan muzik dari Singapura apabila diwawancara oleh stesyen radio menyatakan pemahaman berbeza mengenai maksud "cun" dan "jambu". Kami ikut pakej untuk melihat hiburan di Pulau Sentosa. Jangan terkejut jika di Merlion kita didendangkan dengan kisah naga dan singa serta mendengar nama Hang Nadim. Itulah tanda Melayu Singapura!

No comments: