30 November 2012

Sajak AR Terpilih Untuk Pertemuan Penyair Nusantara di Indonesia.

Berikut ialah petikan hasil pemilihan yang diumumkan oleh panitia yang dilantik di Jambi, Indonesia.


HASIL SELEKSI PUISI PPN-VI JAMBI 2012
Yth. Bapak/Ibu/Tuan/Puan/Saudara

Salam,
Agenda Pertemuan Penyair Nusantara (PPN)-VI Jambi, yang dijadwalkan pada tanggal 28-31 Desember 2012, mendapat sambutan luar biasa dari para penyair Indonesia yang ada di berbagai penjuru Tanah Air. Perhatian yang sama datang dari penyair negara sahabat, seperti Singapura, Malaysia, Brunei, Thailand dan Hongkong. Demikian juga disampaikan beberapa peneliti sastra dari Korea Selatan, sehingga berencana hadir dalam perhelatan akbar ini.

Hingga batas akhir penerimaan puisi, tanggal 5 September 2012, tercatat hampir tiga ribu puisi yang masuk ke panitia dan diteruskan kepada Dewan Kurator untuk dipilih menjadi tiga ratus puisi. Tentu tidak mudah menilai puisi dengan tema, gaya estetik dan warna lokal yang beragam itu. Masing-masing Dewan Kurator, yang terdiri dari Acep Zamzam Noor, Dimas Arika Mihardja, dan Gus tf,  dituntut obyektif sekaligus memiliki ketelitian yang tinggi.

Secara umum, proses kuratorial menghasilkan keberagaman tema dan gaya estetik, keberagaman domisili penyair, keberagaman usia penyair, keberagaman entitas yang disebut sebagai Nusantara. Berangkat dari hal itu, pembaca dapat mengetahui bagaimanaa aktivitas dan capaian estetik penyair peserta Pertemuan Penyair Nusantara VI sekaligus dapat mengabarkan adanya regenerasi penyair secara baik di berbagai tempat di Tanah Air maupun negara sahabat.

Sebagai pertanggung jawaban Dewan Kurator, hasil keputusan seleksi ini sacara tajam dan komprehensif akan ditulis dalam Antologi Puisi PPN-VI Jambi 2012. Kami atas nama panitia penyelenggara PPN-VI Jambi dan Dewan Kurator Puisi mengucapkan rasa terimakasih bagi semua penyair, baik Indonesia maupun negara sahabat, yang telah ikut serta dalam proses seleksi karya puisi. 

Berikut nama-nama penyair hasil seleksi Dewan Kurator Puisi PPN-VI Jambi 2012, sesuai abjad dan wilayah Provinsi dan Negara sahabat.
Jambi
  1.     A David Khalilurrahman  
  2.     Adi Suhara      
  3.     Asro al-Murtawy  
  4.     CH Yurma      
  5.     Chory Marbawy      
  6.     Didin Siroz      
  7.     EM Yogiswara          
  8.     Firdaus
  9.     Iif Ranupane      
  10.     Iriani R Tandy      
  11.     Jumardi Putra      
  12.     Kamal Firdaus
  13.     M Husayri (Ary Ce’gu)      
  14.     Marwan Kubu
  15.     Mulia Jaya          
  16.     Puteri Soraya Mansur  
  17.     Ramayani Riance  
  18.     Ramoun Apta
  19.     Rini Febriani Hauri
  20.     Utomo Suconingrat      
  21.     Yupnical Saketi           
Aceh
  1.     De Kemalawati      
  2.     LK Ara          
  3.     Nazar Shah Alam
Sumatra Utara
  1.     A Rahim Qahhar
  2.     Afrion          
  3.     Arie A Nasution
  4.     Hasan Al Banna
  5.     Idris Siregar
  6.     Ilham Wahyudi      
  7.     Raudah Jambak   
  8.     Suyadi San
  9.     Sartika Sari      
  10.     Tina Aprida Marpaung
 Sumatra Barat
  1.     Adri Sandra
  2.     Alizar Tanjung
  3.     Budi Saputra
  4.     Delvi Yandra       
  5.     Esha Tegar Putra  
  6.     Heru Joni Putra          
  7.     Iyut Fitra
  8.     Karta Kusumah
  9.     Mahatma Muhammad   
  10.     Muhammad Ibrahim Ilyas
  11.     Ragdi F Daye
  12.     Sulaiman Juned 
  13.     Syarifuddin Arifin
  14.     Yori Kayama
  15.     Zelfeni Wimra
Riau
  1.     Ahlul Hukmi
  2.     Fakhrunnas M Jabbar
  3.     Hafney Maulana  
  4.     Marhalim Zaini                 
  5.     Murdoks
  6.     Suharyoto Sastrosuwignyo
Kepulauan Riau
  •     Tarmizi Rumahitam
Sumatra Selatan
  1.     Anwar Putra Bayu      
  2.     Eko Putra          
  3.     JJ Polong
  4.     Pringadi Abdi Surya
Lampung
  1.     Alya Salaisha-Sinta
  2.     Fitri Yani
  3.     Isbedy Stiawan ZS
 Banten
  1.     Asyafa Jelata
  2.     Husnul Khuluqi   
  3.     Na Lesmana
  4.     Sulaiman Djaya  
  5.     Toto ST Radik
  6.     Wahyu Arya  
Jakarta
  1.     Ahmadun Yosi Herfanda
  2.     Alex R Nainggolan
  3.     Bambang Widiatmoko
  4.     Budhi Setyawan      
  5.     Diah Hadaning
  6.     Doddi Ahmad Fauzi
  7.     Edy A Effendi
  8.     Frans Ekodhanto Purba
  9.     Hasan Bisri BFC
  10.     Lailatul Kiptiyah
  11.     Lukman A Sya
  12.     Mustafa Ismail      
  13.     Nirwan Dewanto
  14.     Nia Samsihono   
  15.     Ook Nugroho
  16.     Sihar Ramses Sakti Simatupang
  17.     Tulus Wijanarko
  18.     Yvone de Fretes
Jawa Barat
  1.     Ahda Imran
  2.     Acep Syahril               
  3.     Ahmad Faisal Imron
  4.     Ahmad Syahid  
  5.     Arinda Risa Kamal       
  6.     Atasi Amin  
  7.     Bode Riswandi
  8.     Evi Sefiani
  9.     Heri Maja Kelana
  10.     Herton Maridi
  11.     Jun Nizami
  12.     Khoer Jurzani
  13.     Lintang Ismaya
  14.     Nissa Rengganis
  15.     Rudy Ramdani
  16.     Romyan Fauzan       
  17.     Sinta Ridwan
  18.     Soni Farid Maulana
  19.     Syarif Hidayatullah
  20.     Toni Lesmana   
  21.     Willy Fahmy Agiska
  22.     Windu Mandela
  23.     Yusran Arifin
  24.     Zulkifli Songyanan
Jawa Tengah
  1.     Arif Fitria Kurniawan
  2.     Gunawan Tri Atmodjo
  3.     Jumari HS      
  4.     M Enthieh Mudakir
  5.     Galih Pandu
  6.     Nana Riskhi Susanti  
  7.     Nurochman Sudibyo YS
  8.     Thomas Budhi Santoso  
  9.     Wachyu Pras
  10.     Wintala Achmad
  11.     Yudhi MS  
Yogyakarta
  1.     Afrizal Malna
  2.     Abdul Wachid BS      
  3.     Badrul Munir Chair
  4.     Boedi Ismanto SA  
  5.     Bustan Basir Maras  
  6.     Dorothea Rosa Herliany      
  7.     Iman Budhi Santosa  
  8.     Joko Pinurbo      
  9.     Mustofa W Hasyim  
  10.     Mutia Sukma 
  11.     Raudal Tanjung Banua  
  12.     Riswan Hidayat
  13.     Satmoko Budi Santosa
  14.     Shohifur Ridho Ilahi
Jawa Timur
  1.     Ach. Nurcholis Majid
  2.     Ahmad Muchlish Amrin       
  3.     Asa Jatmiko  
  4.     A’yat Khalili
  5.     Beni Setia
  6.     Dian Hartati
  7.     F Rizal Alief
  8.     Hidayat Raharja
  9.     Kamil Dayasawa
  10.     Lina Kelana
  11.     M Faizi
  12.     Mardi Luhung  
  13.     Matroni el-Moezany
  14.     Nanang Suryadi
  15.     R Giryadi           
  16.     Rahmat Ali
  17.     Tjahjono Widarmanto  
  18.     Tjahjono Widijanto
  19.     Viddy AD Daery
Bali
  1.     Dhenok Kristianti       
  2.     Frischa Aswarini
  3.     Ni Made Purnama Sari      
  4.     Ni Putu Rastiti          
  5.     Ni Wayan Idayati      
  6.     Warih Wisatsana
  7.     Wayan Sunarta          
Nusa Tenggara Barat
  1.     Dinullah Rayes
  2.     Fatih Kudus Jailani
  3.     Fitri Rachmawati
  4.     Ilham Fahmi  
  5.     Irma Agryanti
  6.     Kiki Sulistyo
  7.     Sindu Putra
  8.     Tjak S Parlan         
  9.     Udin Sape Bima
Nusa Tenggara Timur
  1.     Bara Pattyradja
  2.     Mario F Lawi
  3.     Yoseph Yapi Taum
Kalimantan Selatan
  1.     Ali Syamsudin Arsyi
  2.     Arsyad Indradi
  3.     Hudan Nur
  4.     Mahmud Jauhari Ali
SulawesiTenggara
  •     Syaifuddin Gani
Sulawesi Selatan
  1.     Dalasari Pera
  2.     Muhammad Aswar
 Sulawesi Utara
  1.     Arther Panther Olii
  2.     Oddie Frente
Maluku Utara
  1.     Dino Umahuk
  2.     Mariana Lawier
Papua
  •     Dwi Rahariyoso
NEGARA SAHABAT
Malaysia
  1.     A Razak Adam
  2.     Abang Patdeli Abang Muhi
  3.     Aminudin Mansor
  4.     Benyamin Matussin
  5.     Khalid Salleh
  6.     Mabulmaddin Shaiddin
  7.     Marsli NO
  8.     Muhammad Puad
  9.     Naffi Mat
  10.     Rahimidin Zahari
  11.     Saleh Rahamat      
  12.     Sani La Bise
  13.     Shamsudin Othman
  14.     Syed Mohd. Zakir   
Singapura
  1.     Abdul Samad Salimin  
  2.     Ahmad Md Tahir
  3.     Almahdi Al-Haj bin Ibrahim
  4.     Herman Mutiara  
  5.     Noor Aisya Binte Buang
  6.     Noor Hasnah Adam
  7.     Rohani Din
Brunei Darussalam
  1.     Adi Aswara
  2.     Anjungbuana
  3.     Kamarudin bin Pengiran Haji Othman
  4.     Nazwan Karim
  5.     Zefri Ariff
Thailand
  •      Phaosan Jehwae


28 November 2012

Malaysia VS KOREA



Korea Selatan baru sahaja maju iaitu awal 70an baru negara ini mengecap nikmat kekayaan. Sebelum ini kebuluran menjadi suatu lumrah dalam kehidupan warga Korea. Ini diakibatkan oleh peperangan. Akibat kebijaksanaan pemimpinnya maka negara Korea telah berjaya membuat reformasi. Pemimpinnya meminta rakyat supaya menabung dan mengutamakan pendidikan anak-anak. Dua faktor itu telah membolehkan Korea Selatan bangkit sebagai negara maju. Negara kita juga boleh semaju negara Korea Selatan andainya kita memberi keutamaan kepada aspek tabungan keluarga dan pendidikan anak-anak. Tapi cabaran lebih besar ialah mencari keikhlasan pemimpin dalam memimpin negara ke arah kejayaan. Kita boleh menabung dan duit daripada tabungan itu jikalau dapat disalurkan untuk menggerakkan ekonomi negara alangkah moleknya. Kita tidak mahu duit tabungan itu digunakan untuk menggerakkan 'ekonomi kroni', dan itulah sebab mengapa kita amat memerlukan pemimpin yang ikhlas. Bagi aspek pendidikan anak-anak pula, kita perlu mengutamakan aspek pendidikan tanpa memperjudikan masa depan anak-anak. Pendidikan merupakan akar tunjang bagi tumbesaran anak-anak. Pendidikan bukan 'eksperimen untuk percubaan'. Kita perlu bersedia untuk berkorban demi masa depan anak-anak. Setiap pihak tidak boleh mementingkan diri sebaliknya harus ikhlas dalam memastikan pendidikan terbaik untuk anak-anak diperoleh. Biasiswa memang diperlukan tetapi hanya untuk yang berhak sahaja. Sewaktu AR menuntuk di UKM, seorang profesor menyarankan agar mereka yang sudah punya pendapatan besar harus bersedia untuk membiayai sendiri pendidikan anak-anak mereka sehingga ke luar negara tanpa perlu memohon biasiswa daripada sesiapa pun. Kita tidak boleh mengambil hak orang lain! Tapi kita amat sedih kerana apabila kita baca di media massa, masih juga kelihatan anak datuk-datuk dan tan sri-tan sri yang begitu berbangga kerana anak mereka memperoleh biasiswa itu dan ini.Tidakkah mereka berasa malu? Persoalannya sudahkah kita bersedia untuk menjadi manusia seikhlas itu iaitu sanggup menolak biasiswa apabila merasakan pendapatan kita sudah jauh daripada mencukupi? Tepuk dada tanya iman diri.

18 November 2012

Perjalanan AR Ke Seoul, Korea

Alhamdulillah AR selamat sampai ke Seoul. Pujangga mengatakan jauh perjalanan luaspandangan dan bertambah pengalaman. Itulah yang ingin AR cari di kota Seoul ini. Biar pun perjalanan untuk berwisata namun pengalaman akan cuba dikutip untuk meluaskan pengalaman sebagai seorang penulis. InsyaAllah AR akan berada di sini selama 10 hari. Cabaran utama berada di sini ialah suhunya sejuk dan orang Korea tidak tahu berbahasa Inggeris. Cuma beberapa orang sahaja yang tahu berbahasa Inggeris iaitu kakitangan di pusat maklumat pelancongan atau di hotel, yang lain hanya menggeleng kepala atau menggunakan bahasa isyarat (tapi bersungguh-sungguh ingin membantu).

18 October 2012

Panduan Mencari Maksud Sesebuah Sajak



Ramai peminat puisi menghadapi masalah untuk memahami sesebuah sajak. Berikut beberapa cara untuk anda memahami sajak yang anda hadapi. Anda boleh menggunakan salah satu cara atau gabungan cara-cara ini untuk mentafsir atau memahami apa yang cuba dibawakan oleh seseorang penyair melalui cara yang disarankan Prof. Dr. Mursal Esten dalam bukunya Memahami Puisi.

1.      1.  Lihat pada judul/tajuk sajak.
Lihat pada judul sajak dan itu dapat memberikan gambaran tentang apa yang cuba dibawakan oleh penyair itu.

2.     2.   Perhatikan kata-kata yang dominan (kata-kata yang sering diulang).
Kata-kata yang diulang sering menjadi kata-kata yang dominan. Kata-kata terpilih itu akan dapat menggambarkan suasana yang dominan terhadap sesebuah puisi. Dengan memerhatikan kata-kata yang dominan itu akan terbuka pula kemungkinannya untuk anda memahami makna keseluruhan puisi yang cuba anda fahami itu.

3.    3.    Hayati makna konotatif (punya makna lain selain daripada makna yang tersurat)
Bahasa puisi merupakan bahasa yang melangkaui batas maknanya yang biasa/lazim. Bahasanya juga melangkaui makna harfiah. Bahasa konotatif digunakan sebagai cara untuk membentuk imej atau citra tertentu dalam puisi itu. Makna konotatif dibentuk dengan menggunakan bahasa kiasan (figure of speech). Bahasa kiasan termasuklah kiasan perbandingan (metafofa, kiasan, personafikasi, analogi, perumpamaan), kiasan pertentangan (ironi, hiperbola, litotes), dan kiasan pertautan (metanime, sinedoke, eufemisme). Oleh kerana konotatif menjangkaui maknanya yang biasa maka berlaku kemungkinan kita memahami sesuatu perkataan di dalam puisi itu dengan bermacam-macam makna. Untuk tidak sampai menyesatkan kita maka kita kena berpegang kepada makna konotatif yang umum. Dengan yang demikian makna konotatif yang dipegang haruslah maknanya yang telah disepakati atau yang paling mungkin berdasarkan hubungannya dengan kata, frasa atau kalimatnya yang ada.

4.      4.  Cari makna yang terungkap di dalam baris atau bait.

5.      5.  Kita boleh memahami makna puisi itu melalui baris atau bait puisi.
Makna yang paling hampir adalah makna yang sesuai dengan struktur bahasa.
Cuba perhatikan sajak karya Supardi ini,

                                Perahu Kertas
Waktu masih kanak-kanak kau membuat perahu
                Kertas dan kau layarkan di tepi kali; alirnya sangat
                Tenang, dan perahumu bergoyang menuju lautan
“Ia akan singgah di bandar-bandar besar,” kata seorang
                Lelaki tua. Kau sangat gembira, pulang dengan
berbagai gambar warna-warni di kepala. Sejak itu
kau pun menunggu kalau-kalau ada kabar dari
perahu yang tak pernah lepas dari rindumu itu.
 Akhirnya kau dengar juga pesan si tua itu, Nuh,
                                katanya, “Telah kupergunakan perahumu itu
                                dalam sebuah banjir besar dan kini terdampar
                                di sebuah bukit”.

Cuba perhatikan bait 3. Mengapa Supardi menggunakan kata “itu” sesudah “Si Tua” kerana orang itu juga sudah disebutnya dalam bait 2. Siapakah “si tua” itu? Si tua itu ialah Noh.
Berdasarkan struktur yang ada maka “itu” sesudah “si tua”, dan “nuh” orangnya adalah sama. Oleh hal yang demikian maka puisi Supardi ini dapatlah kita mengerti. Puisinya bermaksud ada seorang lelaki yang arif akan alam kanak-kanak. Meskipun alam kanak-kanak dan fikiran kanak-kanak itu sering dianggap sebagai berfikiran kosong namun fikiran kanak-kanak juga harus dihargai. Jarang orang tua yang mahu hargai fikiran seorang kanak-kanak. Tapi dalam puisi ini dunia kanak-kanak dan khayalan mereka telah dihargai oleh seorang lelaki tua. Noh ialah seorang nabi. Perahu kertas yang dibuat kanak-kanak itulah katanya yang ia pakai sewaktu ada banjir besar yang melanda umat Nabi Noh dahulu. Oleh itu tanpa petunjuk daripada struktur bahasa maka orang yang satu itu harus sahaja mengatakan ada tiga orang berbeza dalam sajak itu (lelaki tua, si tua dan Nuh). Jika itulah anggapannya maka maknanya juga sudah menjadi lain (sudah salah).

6.      6.  Prosakan puisi itu terlebih dahulu jika mahu mengetahui maksudnya.
Usaha memprosakan ini hanya sekadar untuk menangkap maksudnya bukan untuk tujuan menikmati keindahan sajak itu.

7.     7.   Susur kepada siapa yang dimaksudkan kata ganti yang ada dan siapa pula yang mengucapkan ayat yang ada di dalam tanda petik ( “ ...”jika ada tanda petik).

8.      8.  Lihat antara baris dengan baris atau bait dengan bait.
Kadang kala jika kita melihat antara satu baris dengan satu baris yang lain atau antara satu bait dengan bait yang lain boleh membantu kita menemukan maksud sajak itu.  Baris atau bait itu boleh membantuk satu kesatuan makna. Cubalah lihat pertalian makna antara baris atau bait-bait tersebut.

9.       9. Perhatikan maknanya yang tersembunyi.
Sesebuah sajak yang baik selalunya mempunyai makna tambahan dari apa yang tersurat. Makna tambahan itu hanya mampu diperoleh setelah kita membaca dan memahami sajak itu. Sesudah merenung dan melalui proses konsentrasi dan intensifikasi barulah kita akan faham maksudnya.

   10. Perhatikan corak  sajak itu.
Ada sajak yang mementingkan unsur formal dan ada pula sajak yang lebih mementingkan unsur puitis. Puisi yang mementingkan unsur formal akan terlihat dari segi penonjolan rima, pola-pola baris (dengan suku kata yang relatifnya sama), dan baik. Selalunya ini dapat dilihat pada puisi tradisional atau kepada penulis yang terpengaruh dengan puisi tradisional.
Puisi yang mementingkan unsur puitis tidak terikat dengan unsur formal. Tidak ada baris malahan baitnya juga tiada. Puisi ini lebih mementingkan suasana puitis melalui imej-imej yang diciptakan.
Contohnya sajak ciptan Sitor Situmorang,

                          Gembala

Perasaan siapa tidak nyala
Melihat anak berlagu dendang
Seorang sahaja di tengah padang
Tiada berbaju buka kepala

Begini nasib anak gembala
Berteduh di bawah kayu nan rindang
Semenjak pagi meninggalkan kandang
Pulang ke rumah di senja kala

Jauh sedikit sesayup sampai
Terdengar olehku bunyi serunai
Melagukan alam nan moleh permai
Wahai gembala di segara hijau
Mendengar puputmu menurutkan kerbau
Maukah aku menurutkan dikau

                                                        (Sitor Situmorang).

111.    Setiap tafsiran yang dibuat harus berdasarkan teks sajak itu.
Ini bermaksud apapun tafsiran sajak itu  maka tafsiran maksudnya harus dapat dikembalikan kepada teks sajak itu. Kita harus dapat menunjukkan mana perkataannya atau baris mana atau bait mana yang menjadi sumber kepada tafsiran kita.

Kesimpulannya bahasa sajak memang ambiguiti namun dalam mencari maksudnya kita tidak boleh membuat sewenang-wenangnya. Dasarnya tetap dipegang kepada kata, baris ataupun bait yang ada di dalam sajak itu.

12 October 2012

Novel Kasih Seharum Manisah dalam Berita Harian 12 OKT 2012.

Novel Kasih Seharum Manisah telah disunting oleh saudara Pyanhabib iaitu seorang penyair dan pelakon. Beliau penyair senior yang sama-sama bergiat dalam kumpulan 'Anak Alam'. Pernah juga berlakon bersama M.Nasir. Antara catatan Pyanhabib dalam novel Kasih Seharum Manisah ini : Saya mendekati watak utama novel ini dan ia membekas. Manisah,hidup ini memang tidak adil...

09 October 2012

Proses Penciptaan Dan Mengenal Puisi

Terdapat beberapa proses sewaktu kita menghasilkan puisi. Sama ada kita sedar atau tidak kita sebenarnya mengikuti proses-proses ini. Proses tersebut ialah,

1. Proses konsentrasi.
Dalam proses ini segenap unsur puisi iaitu unsur musikalitas, korespondensi dan unsur bahasa dipusatkan kepada satu permasalahan atau kesan tertentu. Dalam proses intensifikasi, unsur-unsur puisi itu berusaha menjangkau segala masalah/permasalahan atau hal yang lebih mendalam atau mendasarinya. Kadang kala proses ini menyebabkan sesebuah puisi menjadi sebegitu pelik sehingga lebih sukar difahami jikalau dibandingkan dengan prosa.

2. Proses pengimejan (imagery).
Segala unsur puisi (musikalitas, korespondensi dan bahasa) berfungsi untuk mencipta atau membangunkan sesuatu imej atau citra tertentu. Bunyi dan rima, hubungan satu baris dengan baris yang lain atau satu bait dengan bait yang lain, dan pilihan kata serta idiom-idiomnya, kesemuanya berfungsi membangunkan imej atau gambaran tertentu yang terkesan oleh puisi itu. Imej inilah kemudian yang melahirkan makna utuh terhadap sesebuah puisi.

Proses penciptaan puisi juga akan terlihat melalui pemilihan perkataan, baris, dan bait yang diciptakan penyair. Prof. Mursal Esten menyatakan terdapat tiga proses dalam penciptaan puisi, proses itu adalah :
  1. Proses Konsentrasi
    Konsentrasi bermaksud pemusatan. Si penyair akan mengalami proses konsentrasi dalam menciptakan puisinya. Dalam proses konsentrasi, setiap komponen dalam puisi harus terpusat, tertumpu, dan terfokus kepada suatu permasalahan atau satu kesan sahaja. Proses konsentrasi dapat dilihat dalam pemilihan kata, penyusunan baris, dan pembentukan bait yang diperhatikan dengan cermat untuk mengungkapkan satu permasalahan atau satu kesan. Oleh karena itu, pemakaian kata dalam setiap puisi selalu cermat dan padat, tidak ada satu perkataan pun yang membazir. Tambahan pula, dengan sengaja penyair melakukan pelanggaran terhadap tatabahasa tertentu (lisentia poetica) untuk tujuan mengkonsentrasikan puisi yang dihasilkan pada satu permasalahan atau satu kesan.
  2. Proses Intensifikasi
    Proses intensifikasi adalah pengungkapan satu permasalahan secara mendalam, mendasar, dan substansial. Semua komponen yang ada dalam puisi saling menunjang dalam pengungkapan tersebut. Semua permasalahan diungkap secara intensif dan mendalam sebagai hasil daripada suatu perenungan.
  3. Proses Pengimejan
    Imej bererti  citra. Jadi, pengimejan disebut juga pencitraan yang bermaksud pembentukan gambaran tentang sesuatu di dalam fikiran penyair. sebuah puisi itu mencerminkan adanya proses pengimejan. Ertinya semua komponen puisi mulai dari rima, bunyi, baris, dan pilihan kata berfungsi untuk membangun suatu imej atau gambaran tertentu yang terbentuk dalam fikiran pembaca. Penyair membentuk imej dengan menggunakan kata konkrit dan abstrak,  idiom, serta gaya bahasa tertentu.
Kesannya

Sesuatu perkataan di dalam prosa lebih cenderung mengikuti makna denotatif (harfiah). Perkataan di dalam puisi pula lebih cenderung untuk meninggalkan makna denotatif tersebut membentuk makna yang bersifat konotatif. Perkataan 'putih' di dalam prosa akan berbeza maksudnya dengan 'putih' di dalam puisi.

Oleh kerana puisi berbeza dengan prosa, maka tentu terdapat perbezaan dalam proses pemahaman dan membaca masing-masing karya tersebut. Oleh kerana puisi dibina melalui proses intensifikasi maka seseorang yang ingin memahami puisi juga harus melakukan proses itu pula. Mereka harus berkemampuan  menemukan makna yang terdapat dalam setiap kata, frasa, baris, bait ataupun imej-imej yang terdapat dalam puisi itu. Seseorang pembaca puisi yang baik harus mampu menangkap makna yang terjauh dari sesuatu kata atau baris (berdasarkan makna konotatif yang mungkin dimiliki oleh kata atau baris tersebut).
Pemahaman terhadap puisi-puisi moden akan lebih pelik lagi. Ini kerana makna yang terkandung semakin tersembunyi. Sifat ambiguiti (mengandungi dwi atau kepelbagaian makna) menjadi semakin menonjol.

                              (Dipetik dan diubahsuai : Buku Memahami PUISI oleh Prof. Dr. Mursal Esten dan Blog Berbagi Ilmu)

08 October 2012

Selamat Menempuh Peperiksaan PMR 2012

Selamat menduduki peperiksaan PMR kepada calon-calon PMR 2012. AR ingin mendoakan kejayaan anda semua. Semoga kecemerlangan menjadi milik anda semua. AR cukup yakin jikalau anda seorang yang minat membaca tidak mustahil untuk anda berjaya dengan cemerlang. Banyak tokoh-tokoh yang luar biasa menyatakan kunci kejayaan mereka ialah membaca. Sekiranya anda suka membaca maka bukanlah sesuatu yang luar biasa jikalau anda berjaya dengan cemerlang. Selain itu banyak kunci lain untuk mengecap kejayaan cemerlang ini dan salah satu daripadanya ialah doa ibu bapa. Mintalah restu ibu bapa anda kerana itulah kunci kejayaan seseorang anak. Anda telah berusaha, anda telah berdoa dan yang selebihnya bertawakallah kepada Allah. Selamat menempuh alam peperiksaan PMR.