07 January 2012

Hadiah Sastera Berunsur Islam


AR baru menerima sepucuk surat daripada pihak DBP. Surat ini memaklumkan AR menang Hadiah Sastera Berunsur Islam Kali Ke-13. Pertandingan ini dianjurkan oleh DBP dengan kerjasama Yayasan Pendidikan Islam. Alhamdulillah, suatu lagi pengiktirafan yang AR terima. AR telah menang tempat kedua bagi kategori cerpen dengan cerpen bertajuk Jalan. Hadiah dijangka disampaikan oleh YB Mejar Jeneral Dato' Seri Jamil Khir Bin Baharom (B), Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 20 Januari 2012 di Kuala Lumpur.
Apa yang ingin dikongsi oleh AR ialah sebelum surat ini diterima, AR telah menerima panggilan telefon daripada pegawai DBP. Pegawai itu cuma memaklumkan AR telah menang Hadiah Sastera Berunsur Islam Kali Ke-13 (itu sahaja tanpa memaklumkan tempat keberapa dan cerpen mana yang menang). AR telah menghantar 3 buah cerpen. Tajuk cerpen yang AR hantar ialah Jalan, Papa Ingin Sempurna, dan Buraq. AR fikir tentu Papa Ingin Sempurna yang akan menang pertandingan ini kerana tema dan persoalan yang dibawa serta aspek plot yang baik. Selain itu cerpen ini juga ada sentuhan di jiwa pembaca (agaknya) namun anggapan AR meleset. Rupa-rupanya cerpen Jalan yang menang. Cerpen Jalan juga agak baik dari segi plot dan persoalan yang cuba dibawakan. Kemungkinan besar (dan tak syak lagi) cerpen Jalan menang kerana pertandingan ini dianjurkan oleh DBP dan Yayasan Pendidikan Islam. Bukankah AR pernah terangkan iaitu kita harus melihat siapakah penganjurnya dan apa tema yang dikehendakki oleh penganjur dan tulislah cerpen itu mengikut dua kehendak itu jikalau mahu menang. Cerpen Jalan membawa konflik golongan tua dengan golongan muda. Konflik si anak yang cuba mengubah si ayah dengan cara yang betul. Bagaimanakah si ayah yang sudah tegal dengan pegangan agamanya yang dulu-dulu boleh berubah? Mampukah si anak mengubah si ayah tanpa menyakitkan hatinya sedangkan kita sebagai anak tidak dibenarkan untuk menyakiti si ayah. Mungkin di sini letaknya kekuatan cerpen ini. Apa pun sama-samalah kita dengarkan pandangan yang arif hakim pertandingan ini yang akan memberikan ulasannya pada majlis penyampaian hadiah tersebut.

2 comments:

Sya Isya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
A. Razak Adam said...

Saya hantar cerpen ini 3 hari lagi sebelum tarikh tutup. Saya terpaksa talipon pegawai DBP untuk maklumkan. Alhamdulillah sempat sampai. Jangan risau selepas ini boleh sertai lagi.