25 January 2012

Peluang Merealisasikan Impian Anda Sebagai Penulis

Anda bukan seorang penulis selagi hasil penulisan anda belum diterbitkan. Anda bukan novelis jika novel anda belum pernah diterbitkan. Inilah peluang anda untuk merealisasikan impian anda itu.

Dr. Mat Saleeh Rahamad: Kerjasama Penerbitan Buku antara ITBM-PENA-PNB

Para penulis sekitar Lembah Kelang, Negeri Sembilan yang yang sesiapa sahaja yang sanggup datang ke PENA:

Pada 5 Februari 2012 akan diadakan satu bengkel dan taklimat penerbitan untuk mengumpulkan manuskrip asli dalam pelbagai genre untuk diterbitkan pada tahun ini. Waktunya jam 9.30 pagi.

Manuskrip ini terbuka kepada genre kreatif dan nonkreatif, bacaan pelbagai peringkat umur.

Manuskrip yang diterima untuk penilaian akan diterima dan dinilai mengikut tatacara yang lazim dalam dunia pernerbitan sebelum diterima untuk penerbitan.

Penerbit (ITBM) akan bekerja secara profesional dan akan berusaha memastikan karya yang berkualiti diterbitkan agar penerbitan ini akan diiktiraf oleh pelbagai pihak.

Penulis terbuka kepada sesiapa sahaja tanpa mengira had umur tetapi karya hendaklah dalam bahasa Melayu.

Anda dipersilakan membawa manuskrip masing-masing (pastikan anda menyimpan manuskrip penduanya kerana pihak kami tidak akan memulangkan manuskrip tersebut jika tidak lulus dalam penilaian).

Pihak urus setia akan menyediakan beberapa orang perunding dan fasilitator yang akan memberikan pandangan atau melayan sebarang pertanyaan.

Para penulis juga oleh datang dengan cadangan projek penulisan masing-masing. Manuskrip yang berjaya akan diterbitkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM).

Kadar royalti dan cara pemasaran juga akan dijelaskan pada majlis tersebut. Sila sebarkan maklumat ini tanpa perlu meminta izin daripada penulis.

(Presiden PENA)

No comments: